• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان علل لغزش و عود مصرف مواد افیونی: مطالعه کیفی موقعیت‌های پرخطر در زنان ایرانی
تعداد صفحات 10
نویسنده زهرا محدث حکاک - شهریار شهیدی - محمود حیدری - سعید ایمانی - شهربانو قهاری آهنگر کلایی
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 52-43
زبان فارسی
کلید واژه زن ایرانی  اعتیاد زنان  معتاد  مواد مخدر  عود  مطالعه کیفی  مصرف کنندگان مواد مخدر  لغزش‌ها  سوء مصرف مواد   عود مصرف مواد  موقعیت پرخطر  
چکیده مقدمه: اختلال مصرف مواد در زنان رو به افزایش است، درمقابل قطع درمان و شکست درمانی در آن ها نرخ بالایی دارد و شناخت علل اختصاصی عود زنان ضروری به نظر می رسد. بنابراین هدف پژوهش شناسایی عوامل موثر بر عود مصرف مواد مبتنی بر موقعیت های پرخطر در زنان ایرانی مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی است.
روش کار: رویکرد پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. با استفاده از نمونه گیری هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و بحث های گروهی کانونی اطلاعات جمع آوری شدند. نمونه گیری به صورت نظری تا اشباع داده ها ادامه یافت. 25 مصاحبه انفرادی 30 تا 90 دقیقه ای و 2 گروه کانونی 15 نفره 105 و 120 دقیقه ای انجام شده و داده ها به اشباع رسیدند. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمون (استرلینگ) صورت گرفت. برای سنجش پایایی از کدگذاری مجدد و روش هولستی استفاده شد و روایی ازطریق روایی محتوایی محاسبه شد.
4 بار لغزش، در پژوهش مشارکت داشتند. در نتایج پژوهش / یافته ها: 55 نفر زن مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی با میانگین 5 مجموعا 6 تم سازمان دهنده شامل حالت های هیجانی منفی بین فردی، تضادهای بین فردی، عوامل اجتماعی و محیطی، حالت های هیجانی مثبت، کنارآمدن و پیامد انتظارات و 73 تم پایه شناسایی و دسته بندی شدند.
نتیجه گیری: موقعیت های پرخطر می توانند زمینه ساز لغزش، عود و به عبارتی شکست در درمان باشند، اما خبر خوب این است که می توان از وقوع این موقعیت ها پیشگیری کرد. شناسایی موقعیت های پرخطر در زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی، علاوه بر افزایش دانش در این زمینه میتواند زمینه ساز مداخلات درمانی پیشگیرانه اختصاصی در این گروه باشد.

کد مقاله 41749
تعداد بازدید 121

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397