• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی مشاوره زناشویی به روش گاتمن بر میل به طلاق و دلزدگی زناشویی زنان متأهل متمایل به طلاق
تعداد صفحات 7
نویسنده زهرا پاداش - زهرا یوسفی - محمدرضا عابدی - هاجر ترکان
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 18
تاریخ انتشار 1399
زبان فارسی
کلید واژه زنان متأهل  زنان اصفهان  دلزدگی زناشویی  مشاوره زناشویی  اصفهان  گرایش به طلاق  زنان متقاضی طلاق  طلاق  نظریه جان گاتمن  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  
چکیده زمینه و هدف: میل به طلاق زمینه‌ساز ازهم‌گسیختگی ساختار بخش بنیادی‌تر جامعه یعنی خانواده است. پیامدهای اجتماعی طلاق سبب بروز انواع آسیب‌ها و ناتوانی‌های روانی-عاطفی در ابعاد فردی و اجتماعی می‌شود؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مشاورهٔ زناشویی به‌روش گاتمن بر میل به طلاق و دلزدگی زناشویی زنان متأهل مایل به طلاق انجام گرفت.
روش‌بررسی: این پژوهش نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعهٔ پژوهش را تمامی زنان مراجعه‌کننده به دو مرکز مشاوره در شهر اصفهان در سال ۱۳۹۷ تشکیل دادند. نمونهٔ پژوهش شامل ۳۲ زن متأهل مایل به طلاق بود که از بین داوطلبان شرکت در پژوهش، به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام ۱۶ نفر) قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در پژوهش مقیاس دلزدگی زناشویی (پاینز، ۱۹۹۶) و مقیاس میل به طلاق (روزبلت و همکاران، ۱۹۸۶) را تکمیل کردند. زنان گروه آزمایش، به‌مدت ده جلسۀ ۹۰ دقیقه‌ای تحت آموزش مشاورهٔ زناشویی به‌روش گاتمن (۲۰۱۰) قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) و به‌کمک نرم‌افزار آماری SPSS نسخۀ ۱۹ تجزیه‌وتحلیل شد. در تمامی آزمون‌ها سطح معناداری برابر با ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون، میانگین نمرات میل به طلاق و دلزدگی زناشویی گروه آزمایش در مرحلهٔ پس‌آزمون به‌طور معنا‌داری کمتر از میانگین نمرات میل به طلاق و دلزدگی زناشویی در گروه گواه است (۰٫۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر شاهدی بر مفید و مؤثربودن مشاورهٔ زناشویی به‌روش گاتمن، در مداخلات خانواده است.

کد مقاله 41739
تعداد بازدید 118

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397