• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی دو روش واقعیت درمانی گلاسر و درمان هیجان مدار بر کیفیت و رضایت زناشویی زنان آسیب‌دیده از خیانت
تعداد صفحات 8
نویسنده فروغ موسوی - حسین اسکندری - فریبرز باقری
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 18
تاریخ انتشار 1399
زبان فارسی
کلید واژه روابط زناشویی  رضایت زناشویی  درمان متمرکز بر هیجان  کیفیت زناشویی  تهران  رضایت از رابطه زناشویی  واقعیت درمانی  خیانت زناشویی  واقعیت درمانی گروهی  زنان شهر تهران  رضایتمندی زناشویی زنان  کیفیت رابطه زناشویی  خیانت  زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر   خیانت خانوادگی  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  واقعیت درمانی گلاسر  اثربخشی واقعیت درمانی  
چکیده زمینه و هدف: یکی از خطرات زندگی خانوادگی، خیانت زناشویی است که مشکلات بسیاری برای شخص خیانت‌دیده در پی دارد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسهٔ اثربخشی دو روش درمانی، واقعیت‌درمانی و درمان هیجان‌مدار بر کیفیت و رضایت زناشویی زنان خیانت‌دیدهٔ تهران بود.
روش‌ بررسی: روش مطالعهٔ حاضر از نوع شبه‌آزمایشی با دو گروه آزمایش و یک‌گروه گواه بود. جامعهٔ آماری را تمامی زنان متأهل خیانت‌دیده تشکیل دادند که به مراکز مشاورهٔ سازمان بهزیستی شهر تهران در سال ۱۳۹۷ مراجعه کردند. نمونه‌ها ۴۵ نفر از مراجعان بودند که به‌شیوهٔ نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (واقعیت‌درمانی گلاسر و درمان هیجان‌مدار) و یک‌گروه گواه (هر گروه ۱۵ نفر) قرار گرفتند. در هر گروه آزمایش هشت جلسه مداخله اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامهٔ کیفیت زناشویی (باسبی و همکاران، ۱۹۹۵) و رضایت زناشویی انریچ (السون و همکاران، ۱۹۸۲) و پروتکل واقعیت درمانی (عباسی و همکاران، ۱۳۹۶) و پروتکل درمان هیجان مدار (بهرامی و همکاران، ۱۳۸۸) بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۲ و از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج آماری نشان داد که هر دو گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در میزان رضایت و کیفیت زناشویی تفاوت معناداری دارند (۰٫۰۰۱ > p). همچنین نتایج آزمون تعقیبی LSD حاکی‌ از آن بود که بین اثربخشی درمان گلاسر و هیجان‌مداری بر میزان کیفیت روابط زناشویی در مرحلهٔ پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود ندارد (۰٫۳۷۴ = p)؛ اما نمرهٔ رضایت زناشویی در روش درمانی هیجان‌مدار بیشتر از روش درمانی گلاسر بر اساس واقعیت‌درمانی است (۰٫۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: درمان هیجان‌مدار با بهبود جراحات دل‌بستگی و تنظیم هیجانات و واقعیت‌درمانی با تأکید بر مسئولیت شخصی و شناخت نیازها، به بهبود آسیب خیانت کمک می‌کند.

کد مقاله 41738
تعداد بازدید 99

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397