• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و آموزش تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی) بر کنترل گری زناشویی زنان متقاضی طلاق
تعداد صفحات 10
نویسنده فرزانه رفعی - جوانشیر اسدی - افسانه خواجوند خوشلی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 18
تاریخ انتشار 1399
زبان فارسی
کلید واژه زنان متقاضی طلاق  واقعیت درمانی  همدان  طلاق  ايماگوتراپی  آموزش ایماگودرمانی  اثربخشی واقعیت درمانی  کنترل گری زناشویی  کنترل گری هیجانی  کنترل گری کلامی  
چکیده زمینه و هدف: کنترل‌گری زناشویی از علل ناتوانی ‌ارتباطی زوجین محسوب می‌شود که گاهی با طلاق زوجین تأثیرات زیانباری بر سلامت جسمی و روانی خانواده می‌گذارد؛ بنابراین این پژوهش با هدف مقایسهٔ اثربخشی واقعیت‌درمانی و ایماگوتراپی بر کنترل‌گری زناشویی زنان متقاضی طلاق شهر ‌همدان انجام شد.
روش‌بررسی: طرح پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی همراه با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری این پژوهش تمامی زنان متقاضی طلاق شهر همدان در سال ۱۳۹۸ بودند. سی نفر از افراد داوطلب با درنظرگرفتن معیارهای ورود به شیوۀ در دسترس وارد پژوهش شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. آموزش ایماگوتراپی به‌مدت ده جلسۀ ۶۰دقیقه‌ای و واقعیت‌درمانی به‌مدت هشت جلسۀ ۹۰ دقیقه‌ای به‌صورت گروهی انجام ‌شد. ابزار پژوهش‌ پرسشنامۀ کنترل‌گری زناشویی (امینی، ۱۳۹۶) بود که در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری برای هر سه گروه اجرا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون بونفرونی ازطریق نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۰ صورت گرفت. مقادیر احتمال کمتر از ۰٫۰۵ از نظر آماری معنادار در‌ نظر گرفته شد.
یافته‌ها: واقعیت‌درمانی در کاهش کنترل‌گری زناشویی (۰٫۰۳۳ = p) و کنترل‌گری هیجانی (۰٫۰۲۵ = p) مؤثر است. بین واقعیت‌درمانی و ایماگوتراپی در متغیر کنترل‌گری زناشویی اختلاف معناداری وجود دارد (۰٫۰۴۸ = p). به‌علاوه، تفاوت معناداری بین پیش‌آزمون با پس‌آزمون و پیگیری و بین پس‌آزمون و پیگیری در متغیرهای کنترل‌گری زناشویی، کنترل‌گری هیجانی و کنترل‌گری کلامی مشاهده می‌شود (۰٫۰۵ > p).
نتیجه‌گیری: واقعیت‌درمانی موجب کاهش کنترل‌گری زناشویی زنان متقاضی طلاق می‌شود و در مقایسه با ایماگوتراپی این رویکرد اثر بیشتری بر کاهش کنترل‌گری زناشویی زنان متقاضی طلاق دارد.

کد مقاله 41736
تعداد بازدید 117

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397