• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی آسیب‌پذیری روانی بر اساس رویدادهای زندگی خانوادگی
تعداد صفحات 9
نویسنده ابراهیم دهقانی اشکذری - بنفشه فرزین راد - سمیه کهدویی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 18
تاریخ انتشار 1399
زبان فارسی
کلید واژه اختلالات روانی  زندگی خانوادگی  آسیب‌های روانی  یزد (شهرستان)  آسیب‌پذیری روانی  خانواده  اعضای خانواده  رویدادهای زندگی خانوادگی  
چکیده زمینه و هدف: سلامت جامعه به سلامت خانواده وابسته است و رویدادهای زندگی خانوادگی می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد و اعضای خانواده را به اختلالات روانی آسیب‌پذیر سازد. هدف از این پژوهش، پیش‌بینی آسیب‌پذیری روانی بر اساس رویدادهای زندگی خانوادگی بود.
روش‌ بررسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهٔ پژوهش را تمامی مراجعان متأهل مراکز مشاوره و روان‌درمانی یزد در سال ۱۳۹۷ تشکیل دادند. نمونه‌های پژوهش ۲۶۰ نفر بودند که به‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار استفاده‌شده در پژوهش چک‌لیست نشانه‌های اختلالات روانی (دروگاتیس و همکاران، ۱۹۷۶) و پرسشنامهٔ رویدادها و تغییرات زندگی خانوادگی (مک‌کوبین و همکاران، ۱۹۹۱) بود. تحلیل داده‌ها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده، در سطح معناداری ۰٫۰۵ با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۴ صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که رویدادهای زندگی خانوادگی، نمرهٔ کلی آسیب‌پذیری روانی (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۴۵۳ = β ) و ابعادش شامل شکایت جسمانی (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۴۰۳ = β )، وسواس (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۳۶۵ = β )، حساسیت در روابط متقابل (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۳۷۱ = β )، افسردگی (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۴۳۸ = β )، اضطراب (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۳۸۱ = β )، پرخاشگری (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۳۹ = β )، ترس مرضی (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۳۸۷ = β )، افکار پارانوئیدی (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۴۴۵ = β ) و روان‌پریشی (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۳۹ = β ) را به شکل مثبت پیش‌بینی می‌کنند.
نتیجه‌گیری: طبق نتایج، با افزایش رویدادهای زندگی خانوادگی، آسیب‌پذیری روانی افزایش می‌یابد و رویدادهای زندگی خانوادگی می‌تواند انواع آسیب‌های روانی را پیش‌بینی کند. با توجه به این امر لازم است که آموزش مهارت‌های زندگی، تاب‌آوری و سازگاری مدنظر سازمان‌های مربوط قرار گیرد.

کد مقاله 41729
تعداد بازدید 106

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397