• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی فراتحلیلی بعضی عوامل خانوادگی، فردی و آموزشی مؤثر در افت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه
تعداد صفحات 20
نویسنده رضا شجاعی شمیرانی - عیسی ابراهیم‌زاده - نرگس شفیق - رضا نوروززاده
مشخصات نشریه  تعلیم و تربیت - وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران - علمی پژوهشی سال 37 شماره 1 پیاپی 145
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 52-33
زبان فارسی
کلید واژه افت تحصیلی  عوامل مؤثر  عوامل خانوادگی  عوامل فردی  دانش‌آموزان دبیرستانی  نظام آموزشی  فراتحلیل  عوامل آموزشی  دانش‌آموزان ایرانی  عوامل مدرسه‌ای  نظام آموزشی ایران  عوامل مربوط به دانش‌آموز  کیفیت معلم  
چکیده هدف این پژوهش بررسی افت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن از سه جهت عوامل خانوادگی، مدرسه‌ای و عوامل مربوط به دانش آموز است. در این پژوهش با روش فراتحلیل و محاسبۀ اندازه اثر کاهن روی 15 پژوهش انجام شده بر دانش‌آموزان ایرانی عوامل مشترک استخراج شدند و اندازه اثر عوامل مشترک به صورت جداگانه خوشه­‌بندی، محاسبه و سنتز شدند و در نهایت باهم مقایسه شدند. یافته‌ها نشان دادند که به ترتیب عوامل آموزشی، عوامل مربوط به دانش آموز و عوامل مربوط به خانواده در افت تحصیلی اثرگذارند و متغیر عدم تناسب امکانات آموزشی با اندازه اثر 0/89 بیشترین تأثیر را بر افت تحصیلی دارد. در سه حوزۀ خانواده، دانش آموز و مدرسه عوامل مؤثر بررسی شدند که نهایتاً در آنها عامل خانواده با سه متغیر سطح درآمد با 0/54، مشاجرات میان والدین با 0/43 و سطح حمایت و نظارت والدین به تحصیل با 0/79 مؤثر تشخیص داده شدند. عوامل مربوط به دانش آموز با متغیر نداشتن انگیزه و مبهم بودن آینده شغلی با 0/68 مؤثر دانسته شد. همچنین عامل مربوط به مدرسه با متغیرهای وضعیت فضای آموزشی و تناسب و وجود امکانات کمک آموزشی با 0/89 و صلاحیت حرفه‌ای و رفتار معلم با 0/67 اثرگذار شناخته شد و تطابق این گزارش با یافته‌های بین‌المللی تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد که نظام آموزشی و کیفیت معلم رابطه معنادار با افت تحصیلی دارند، بنابراین برای بهبود بخشیدن به وضعیت نظام آموزشی پیشنهاد می­‌شود که از شیوه­‌های نوین آموزشی و آموزش ضمن خدمت معلمان بهره گیری شود.

کد مقاله 41685
تعداد بازدید 115

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397