• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان دلایل چند‌زنی در نظام معنایی زن دوم (مطالعه موردی شهرستان ملکشاهی استان ایلام)
تعداد صفحات 20
نویسنده حلیمه عنایت - گلاره قلیچی
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 108-89
زبان فارسی
کلید واژه چندهمسری  زن دوم  ایلام  چندزنی  مرد‌سالاری  ساختار قدرت در خانواده  چندزنی در ایران  نظریه زمینه‌ای  خانواده چندهمسر  ملکشاهی (شهرستان)  
چکیده ازدواج را نیز به لحاظ ساختی می توان به ازدواج تک همسر و چندهمسر تقسیم کرد که در بین جوامع مختلف، جایگاه های متفاوتی دارند (عارف نظری و مظاهری، 1384). هرچند نظام تک همسری همواره به عنوان معمول ترین و مطلوب ترین سبک زندگی مشترک بوده است (جاوید، 1389). اما چندهمسری در بین بعضی از جوامع مرسوم و گاهی امری رایج محسوب می شده است. پژوهش حاضر درصدد است دلائل چند‌زنی را در نظام معنایی زن دوم بازیابد. معمولا در جامعه دید منفی نسبت به زنانی که همسر دوم می‌شوند، وجود دارد و آن هم به این دلیل است که همگی بر این عقیده‌اند که آن ها کانون گرم خانواده‌ای را با ورود خود به تباهی می‌کشانند. اما هیج‌گاه از خود نمی‌پرسند که چرا یک زن حاضر می‌شود خود را در این موضع اتهام که برای خود او نیز دشواری‌های را به همراه دارد، قرار دهد.
روش پژوهش حاضر، روش‌شناسی کیفی است و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه نظریه نهایی از روش نظریه زمینه‌ای یا بنیادی استفاده شده است. تکنیک جمع‌آوری مورد استفاده در این پژوهش، مصاحبه عمیق بوده است. مشارکت‌ کنندگان شامل 23 نفر از زنانی بود که همسر دوم بودند و در شهرستان ملکشاهی استان ایلام زندگی می‌کردند.
نتایج پژوهش شامل 6 مفهوم (سن بالا، اجبار، بیوه بودن، تقدیر و سرنوشت، فقر مالی و داشتن علاقه به مرد) بود. بر اساس این مفاهیم به سه مقوله عمده (زمینه‌های اجتماعی، جامعه‌پذیری و کلیشه‌های فرهنگی) دست یافتیم. در انتها نیز «مردسالاری» به عنوان مقوله هسته شناسایی گردید.

کد مقاله 41663
تعداد بازدید 192

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397