• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر انحرافات اجتماعی زنان
تعداد صفحات 26
نویسنده مجتبی حمایت خواه جهرمی
مشخصات نشریه  انتظام اجتماعی - دانشگاه علوم انتظامی - علمی پژوهشی سال 13 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 26-1
زبان فارسی
کلید واژه انحرافات اجتماعی  انحرافات اجتماعی زنان  اینترنت  آسیب‌های اجتماعی  میزان استفاده از اینترنت  شبکه‌های اجتماعی  جهرم (شهرستان)  فضای مجازی  فضای سایبر  آسیب‌های فضای مجازی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  شبکه‌های مجازی   استفاده از شبکه‌های اجتماعی  زنان بازداشت شده  
چکیده زمینه و هدف: در هزاره فناوری اطلاعات، وسایل نوین ارتباطی نقش انکارناپذیری را در زندگی کنش‌گران اجتماعی ایفا می‌کنند. در این خصوص یکی از ابعاد قابل تأمل این رسانه‌ها، مسائل و آسیب‌های اجتماعی ناشی از استفاده از آنهاست، که بخش عمده آن گریبان‌گیر زنان است. از این رو این مطالعه، با هدف بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر انحرافات اجتماعی زنان انجام پذیرفته است.
روش ­شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی از نوع پیمایش اجتماعی است. جامعه آماری شامل 105 زن بازداشت شده در جهرم بوده که به عنوان جمعیت نمونه در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه­ ای محقق ساخته با اعتبار محتوایی (از نوع صوری) لازم و پایایی قابل اطمینان بالاتر از (65/0)، جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره انجام شد.
یافته­ ها: تحلیل داده‌ها حکایت از این دارد که ارتباط میان متغیرهای تحصیلات، پایگاه اقتصادی اجتماعی، دینداری، هدف از عضویت، میزان استفاده و سابقه استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با متغیر انحراف اجتماعی در سطح 05/0 معنی‌دار می‌باشد. نتایج معادله رگرسیونی نیز نشان داد که حدود 25 درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین می‌شود و در این میان بیشترین تأثیر مربوط به دو متغیر میزان استفاده و سابقه استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی با مقدار بتای استاندارد (404/0) و (320/0) است.
نتیجه­ گیری: شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت و انگیزه بیشتری را نسبت به فضای واقعی جامعه، برای تخطی از هنجارهای اجتماعی برای زنان فراهم ساخته است؛ پس می­ توان چنین استدلال کرد که، شبکه­ های اجتماعی مجازی نقشی اثرگذار و مستقیم در زمینه بروز انحرافات اجتماعی زنان دارند.

کد مقاله 41609
تعداد بازدید 116

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397