• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر آموزش تیپ‌های شخصیتی DSM-5 بر کاهش تعارضات زناشویی
تعداد صفحات 9
نویسنده امین حسینی مطلق - علیرضا حیدرزاده - زهرا ملاعلی - محمدجواد فرحبخش
مشخصات نشریه  ارمغان دانش - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان كهكیلویه و بویراحمد - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 145
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1400
محدوده صفحات 256-248
زبان فارسی
کلید واژه گروه درمانی  زوجین جوان  تیپ‌های شخصیت  زوجین دارای تعارض زناشویی  تعارض زناشویی  
چکیده زمینه و هدف: تعارضات زناشویی از مشکلات شایع در میان زوج‌های جوان است. سالانه بسیاری از مراجعات به مراکز روانشناسی به دلیل تعارضات زناشویی است. عدم آگاهی از مهارت‌های برقراری ارتباط، سبک های دلبستگی، اطلاع ناکافی از خصوصیات شخصیتی همسر، از جمله عوامل پدیدآورنده تعارضات است. هدف از این پژوهش تعیین و اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر آموزش تیپ‌های شخصیتی DSM- 5 بر کاهش تعارضات زناشویی بود.
روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش شبه آزمایشی و طرح آن از نوع پیش­ آزمون‌ـ پس­ آزمون بدون گروه کنترل بود، جامعه آماری مورد مطالعه 16 زوج بودند که در دوره زمانی پائیز ۱۳۹۸ جهت کاهش تعارضات زناشویی به اطلاعیه گروه درمانی مراجعه کردند. شرکت کنندگان از طبقات اجتماعی و اقتصادی بالای جامعه بودند و میزان تحصیلات آن ها کارشناسی و بالاتر بود. ابتدا زوج ها به آزمون تعارضات زناشویی ثنایی پاسخ دادند. سپس تحت آموزش 8 جلسه ای تیپ های شخصیت قرار گرفتند که هر جلسه به مدت ۱ ساعت بود. اعضا قبل و بعد از آموزش با پرسشنامه تعارضات زناشویی ثنایی (۱۳۷۵) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و آزمون t وابسته تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش گروهی تیپ‌های شخصیت بر کاهش تعارضات زناشویی مؤثر است. بین میانگین داده‌های پیش آزمون با پس آزمون تفاوت معنی‌داری وجود دارد ( 002 p < و 71/4 = ) 13 ( = t) به این صورت که میانگین کلی تعارضات زناشویی اعضاء به طور معنی‌داری پس از گروه درمان کمتر از میانگین تعارضات آنها پیش از گروه درمانی بوده است. در تمامی‌خرده مقیاس‌های تعارضات زناشویی پس از اجرای آموزش گروهی تفاوت معنی‌داری دیده می‌شود ( 05/0 p < ) به استثناء زیر مقیاس جلب حمایت فرزند و افزایش رابطه با خویشاوندان خود.
نتیجه‌گیری: به این ترتیب می‌توان چنین نتیجه گرفت که افزایش آگاهی زوجین نسبت به تیپ شخصیتی یکدیگر و شناخت نقاط قوت و ضعف شخصیتی آنها می‌تواند گام مؤثری در کاهش تعارضات زناشویی داشته باشد. هم‌چنین تمایل زوجین پس از آگاهی از تیپ‌های شناختی برای پیگیری جلسات درمان فردی و حل تعارضات درون روانی افزایش یافت.

کد مقاله 41549
تعداد بازدید 74

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397