• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی زوج درمانی رفتاری تلفیقی و هیجان مدار بر سلامت (مؤلفه خودکارآمدی ناباروری) زوجین نابارور
تعداد صفحات 12
نویسنده فاطمه وزیرنیا - جواد کریمی - کورش گودرزی - مسعود صادقی
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 49-38
زبان فارسی
کلید واژه زوج درمانی  زوجین نابارور  درمان متمرکز بر هیجان  سلامت  ناباروری  خودکارآمدی  زوج درمانی هیجان مدار  زوج درمانی رفتاری التقاطی  اهواز (شهرستان)  
چکیده هدف: این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثربخشی زوج‌درمانی رفتاری تلفیقی و زوج‌درمانی هیجان­ مدار بر سلامت (مؤلفه خودکارآمدی ناباروری) زوجین نابارور در شهر اهواز در چارچوب یک طرح آزمایش تک ­موردی با طرح خط پایه چندگانه انجام گرفته است.
مواد و روش‌ها: جامعه آماری پژوهش را تمام زوجین نابارور مراجعه‌کننده به مراکز ناباروری اهواز در سال 1398 به تعداد 498 خانواده تشکیل دادند که با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدف­مند، 6 زوج انتخاب و در دو گروه (3 زوج تحت زوج‌درمانی رفتاری تلفیقی و 3 زوج تحت زوج‌درمانی هیجان­ مدار) به‌صورت تصادفی ساده جایگزین شدند. آزمودنی‌ها پرسش­نامه خودکارآمدی ناباروری (کوسینیو، 2006) را تکمیل کردند. زوجین نابارور در گروه آزمایش تحت مداخله زوج‌درمانی رفتاری تلفیقی جاکوبسن و کریستینسن (1998) در 12 جلسه 120 دقیقه‌ای در 5 هفته و زوج‌درمانی هیجان­ مدار گرینبرگر و جانسون (1988) در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای در 4 هفته قرار گرفتند. سپس، اثربخشی درمان‌ها با استفاده از مشاهده و تکرار پرسش­نامه‌های خودکارآمدی ناباروری انجام گرفت. داده‌های پژوهش با روش تحلیل نمودار، شاخص تغییر پایا (RCI) و معناداری با استفاده از فرمول درصد بهبودی انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که زوج‌درمانی رفتاری تلفیقی و زوج‌درمانی هیجان­ مدار باعث افزایش سلامت (مؤلفه خودکارآمدی ناباروری) زوجین نابارور شده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، چنین نتیجه‌گیری می‌شود که هر دو رویکرد زوج‌درمانی رفتاری تلفیقی و زوج‌درمانی هیجان­ مدار منجر به بهبود سلامت (مؤلفه خودکارآمدی ناباروری) در زوجین نابارور شده‌اند، اگرچه نمی‌توان تفاوتی در میزان اثرات آن‌ها یافت کرد.

کد مقاله 41516
تعداد بازدید 138

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397