• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان میزان شیوع سوء مصرف مواد در بین زنان باردار و ارتباط آن با عوامل دموگرافیک
تعداد صفحات 7
نویسنده فرزاد قشلاقی - احسان خضری - نجمه ملک زاده
مشخصات نشریه  دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 39 پیاپی 617
تاریخ انتشار خرداد - 1400
محدوده صفحات 173-167
زبان فارسی
کلید واژه اعتیاد  اعتیاد زنان  معتاد  دوران بارداری  مواد مخدر  زنان اصفهان  بارداری  زنان باردار  شیوع  اصفهان  عوامل خطر  شیوع اعتیاد  مادر باردار  عوامل دموگرافیک  اعتیاد در دوران بارداری  میزان شیوع  مصرف کنندگان مواد مخدر  سوء مصرف مواد   مادر معتاد  
چکیده مقدمه: سوء مصرف مواد در دوران بارداری عوارض جدی برای مادر و نوزاد به دنبال دارد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین فراوانی نسبی سوء مصرف مواد در زنان باردار شهر اصفهان بود.
روش‌ها: این مطالعه، یک پژوهش تحلیلی- مقطعی است. 400 خانم باردار مراجعه کننده به درمانگاه‌های مامایی شهر اصفهان، به صورت خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات دموگرافیک خانم‌های باردار و همچنین، سابقه‌ی سوء مصرف مواد، از طریق مصاحبه‌ی حضوری، با استفاده از چک لیست محقق ساخته جمع‌آوری گردید. سپس، با استفاده از آزمایش ادراری Strip، خانم‌های باردار از نظر سوء مصرف مواد، تحت آزمایش قرار گرفتند.
یافته‌ها: در این مطالعه، 400 مادر باردار با میانگین سنی 2/30 سال وارد مطالعه شدند. آزمایش نمونه‌ی ادرار از نظر مواد مخدر و یا مواد محرک در 5/94 درصد مادران منفی و در 5/5 درصد مثبت بود. خانم‌های باردار با سابقه‌ی مثبت سوء مصرف مواد نسبت به مادران باردار بدون سوء مصرف مواد، اختلاف معنی‌داری از نظر شغل، مصرف سیگار در مادر، اعتیاد همسر، وجود فرد معتاد در بستگان درجه‌ی اول، روش مصرف در بستگان درجه‌ی اول و مثبت شدن آزمایش نمونه‌ی ادرار داشتند.
نتیجه‌گیری: میزان شیوع سوء مصرف مواد در بین زنان باردار شهر اصفهان بر اساس آزمایش غربالگری ادراری حدود 5/5 درصد برآورد گردید که در حدود میزان شیوع سوء مصرف مواد در بین زنان باردار گزارش شده در سایر تحقیقات کشوری، می‌باشد. فراوانی موارد مثبت با انجام آزمایش ادراری از نظر سوء مصرف مواد، بیشتر از فراوانی اعلام شده در مصاحبه‌ی حضوری با زنان باردار بود.

کد مقاله 41493
تعداد بازدید 90

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397