• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقدهای اخلاقی به نکاح صغیره از منظر اصول زندگی فردی و اجتماعی
تعداد صفحات 12
نویسنده رسول زمانی - علیرضا صابریان - محمد روحانی مقدم
مشخصات نشریه  اخلاق زيستي - ارگان رسمي انجمن بين‌المللي اخلاق زيستي اسلامي شماره 1
تاریخ انتشار 1399
محدوده صفحات 322-311
زبان فارسی
کلید واژه عقد نکاح  اخلاق  اصول اخلاقی  زندگی اجتماعی  ازدواج کودکان  نکاح کودکان  زندگی فردی  ازدواج صغیر  نکاح صغیره  نقدهای اخلاقی  
چکیده زمینه و هدف: عقد نکاح به عنوان یکی پایه‌های اساسی نظام خانواده، جایگاه مهمی در احکام و آموزه‌های اسلامی دارد. در همین راستا، عقد نکاح صغیره یکی از ابعاد متفاوت عقد نکاح است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. با این حال، هدف اصلی پژوهشی حاضر، نقد اخلاقی نکاح صغیره است که از جنبه‌های مختلف جنسی، جسمی، فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سؤالی که مطرح می‌شود این است: مهم‌ترین نقدهای اخلاقی وارده بر نکاح صغیره از منظر اصول اخلاق زندگی فردی و اجتماعی کدام هستند؟
مواد و روش‌ها: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است که متون حقوقی، مقالات و کتب، اسناد، احادیث و آیات قرآن را به عنوان منبع گردآوری اطلاعات انتخاب نموده است.
یافته‌ها: عقد نکاح با توجه به این‌که تکلیف و دشواری همه‌جانبه‌ای برای صغیره می‌آفریند، نمی‌تواند واجد اصول اخلاقی باشد. همچنین نکاح صغیره به دلیل نقض برخی شرایط نکاح از جمله فقدان آگاهی و شناخت صغیره از زندگی زناشویی، نبود توانایی کافی جهت انتخاب همسر مناسب، عدم برنامه‌ریزی برای پرورش فرزندان و همچنین مطیع و منقادساختن صغیره در برابر زوج، ناقض اصول اخلاقی است و نمی‌تواند به طور مطلق قابل دفاع باشد.
نتیجه‌گیری: آموزش زنان و دختران جامعه و همچنین آگاه‌ساختن جامعه از تبعات جسمی، روحی و روانی نکاح صغیره می‌تواند آثار زیان‌بار اخلاقی نکاح صغیره را روشن نماید. همچنین از منظر حقوقی، قوانین حقوقی جدیدی نیاز داریم که بتواند از حقوق دختران و کودکانی که تحت شرایط اجبار خانواده و یا عدم آگاهی اقدام به ازدواج می‌نمایند، دفاع کند. ممانعت از نکاح صغیره می‌تواند باعث جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌های جنسی بر علیه کودکان شود که توجه به این مسائل به مثابه رعایت اصول اخلاق فردی و اجتماعی نیز محسوب می‌شوند.

کد مقاله 41486
تعداد بازدید 107

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397