• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آثار اخلاقی کنترل تعرض جنسی در قرآن کریم و روایات اسلامی
تعداد صفحات 12
نویسنده ابراهیم بغدادی - محمدکاظم رحمان ستایش - اصغر عربیان
مشخصات نشریه  اخلاق زيستي - ارگان رسمي انجمن بين‌المللي اخلاق زيستي اسلامي شماره 1
تاریخ انتشار 1399
محدوده صفحات 266-255
زبان فارسی
کلید واژه فقه  قرآن  فقه شیعه  روایات  اخلاق اسلامی  انحرافات اجتماعی  اخلاق  فقهای شیعه  آیات قرآن  فقه امامیه  آموزه‌های اسلامی  دیدگاه فقها  دیدگاه فقهی  انحراف اخلاقی  آموزه‌های دینی  روایات اهل بیت (ع)  تعرض جنسی  احادیث اسلامی  آثار اخلاقی  
چکیده زمینه و هدف: تعرض جنسی یکی از جلوه‌های انحرافات اجتماعی و اخلاقی است که آثار نامطلوبی بر حوزه‌های مختلف فردی و اجتماعی می‌گذارد. به همین دلیل هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی موارد و مصادیق تعرض جنسی از منظر فقهی و همچنین بررسی آثار اخلاقی کنترل تعرض جنسی نزد آموزه‌های دینی اعم از آیات و روایات است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با بهره‌گیری از منابع اسنادی و کتابخانه‌ای نظیر آیات و روایات و همچنین دیدگاه‌های فقها و اسلام‌شناسان شیعی نگاشته شده است.
یافته‌ها: شیوه‌های کنترل تعرض جنسی باعث تقویت نهاد خانواده، ایجاد روحیه تعادل و میانه‌روی در اخلاق جامعه، دوری‌گزینی ثانویه از انحرافات جنسی، تقویت گرایش به ازدواج، جلوگیری از بی‌بند و باری اخلاقی، حفظ عفت و کرامت بشر و همچنین جلوگیری از تعرضات جنسی نوظهور در میان کودکان و نوجوانان می‌شود که همگی از مصادیق کنترل اخلاق در حوزه روابط فردی و جمعی هستند.
نتیجه‌گیری: مصادیق متعیّن تعرض جنسی در فقه و آموزه‌های اسلامی طیف متعددی از تعرض جنسی فیزیکی، کلامی و غیر کلامی هستند که نشانگر اهمیت کرامت انسان، جلوگیری از خدشه‌دارشدن امنیت روانی و فیزیکی وی، تنبه و آگاه‌سازی جامعه از آثار نامطلوب اخلاقی و ارائه راه حل برای زیست اخلاقی مناسب و ایده‌آل است.

کد مقاله 41485
تعداد بازدید 96

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397