عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانی اجتماعی بر شایستگی هیجانی اجتماعی و بهزیستی روانشناختی دختران تک والد |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 10 شماره 1 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | فروردين - 1400 |
محدوده صفحات | 154-145 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر دبیرستانی آموزش مهارتهای اجتماعی مهارتهای اجتماعی مهارت هیجانی دانشآموزان دوم دبیرستان سراب (شهرستان) شایستگی اجتماعی دانشآموزان تک والد تک والدینی آموزش مهارتهای هیجانی شایستگی هیجانی دختران تک والد |
چکیده |
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی بر شایستگی هیجانی/ اجتماعی و بهزیستی روانشناختی دختران تک والد بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دختر تک والد دوره دوم متوسطه شهرستان سراب در سال 1398 بودند که از بین آنان تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 75 دقیقه ای آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی دریافت نمودند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه شایستگی اجتماعی (پرندین، 1385) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف، 1980) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل واریانس تک متغیره (ANCOVA) انجام پذیرفت. یافته ها نشان داد آموزش مهارت های هیجانی-اجتماعی تأثیر معناداری بر بهبود شایستگی هیجانی/اجتماعی ( 83/112 = F ، 01/0 P < ) و بهزیستی روانشناختی ( 63/102 = F ، 01/0 P < ) دختران تک والد داشت. این نتایج بیان می کند که آموزش این مهارت ها برای دانش آموزان تک والد می تواند زمینه ساز افزایش کارکردهای مناسب اجتماعی و روانی در آنان شود. |
کد مقاله | 41417 |
تعداد بازدید | 108 |
|