• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه بین عملکرد خانواده و نگرش به مواد مخدر با میانجی گری سازگاری اجتماعی در دانش‌آموزان
تعداد صفحات 17
نویسنده صفی اله هزاریان - سعید بختیارپور - غلامرضا پاشا - پرویز عسگری - فریبا حافظی
مشخصات نشریه  اعتیاد پژوهی - ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری - علمی پژوهشی سال 15 پیاپی 59
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 155-139
زبان فارسی
کلید واژه مواد مخدر  سازگاری اجتماعی  عملکرد خانواده  دانش‌آموزان  دانش‌آموزان دبیرستانی  دانش‌آموزان دوم دبیرستان  نوجوانان دبیرستانی  نگرش به اعتیاد  دیدگاه نوجوانان  دانش‌آموزان نوجوان  دیدگاه دانش‌آموزان  لالی (شهرستان)  
چکیده هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و نگرش به مواد مخدر با میانجی ­گری سازگاری اجتماعی در دانش ­آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانش­ آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان لالی در سال تحصیلی 1397-1396 بود. 275 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسش ­نامه سازگاری اجتماعی، ابزار سنجش خانواده و پرسش ­نامه نگرش­ سنج مواد مخدر پاسخ دادند. داده‌ها با روش همبستگی پیرسون و مدل­ سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مسیر مستقیم عملکرد خانواده به نگرش به مواد مخدر معنادار نبود. مسیر مستقیم عملکرد خانواده به سازگاری اجتماعی مثبت و معنی­ دار بود و مسیر سازگاری اجتماعی به نگرش به مواد مخدر منفی و معنی­ دار بود. همچنین، سازگاری اجتماعی رابطه بین عملکرد خانواده و نگرش به مواد مخدر را به صورت کامل واسطه‌گری کرد. نتیجه‌گیری: در مجموع، عملکرد خانواده و سازگاری اجتماعی از جمله متغیرهای موثر بر نگرش نسبت به مواد مخدر هستند و تقویت این متغیرها موجب نگرش منفی نسبت به مواد مخدر در نوجوانان خواهد شد.

کد مقاله 41337
تعداد بازدید 139

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397