• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازتعریف هویت زنان همسر از دست داده: مطالعه‌ای در محله‌های افسریه و عباس آباد شهر تهران
تعداد صفحات 26
نویسنده مژگان بلوری - سهیلا علیرضانژاد
مشخصات نشریه  زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 166-141
زبان فارسی
کلید واژه هویت جنسیتی  هویت زنان  تهران  زنان شهر تهران  فوت شوهر  بازتعریف هویتی  منطقه 6 تهران  هویت جنسیتی زنان  منطقه 15 تهران  زنان همسر از دست داده  عباس آباد (محله)  افسریه (محله)  
چکیده پرسش آغازین این پژوهش عبارت است از «زنان متأهلی که همسر خود را از دست می‏ دهند، چگونه هویت خود را بازتعریف می‏ کنند؟» این پژوهش بر پایة رهیافت نظریة داده‌بنیاد انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبة نیمه‌ساخت‏ یافته سیر زندگی و مشاهده است. نظریات گیدنز، کاستلز، جنکینز و گیلیگان در بازتعریف هویت بررسی شد. حجم نمونه 21 نفر از زنان «همسر از دست داده» است که با نمونه ‏گیری هدفمند و نظری در دو محلة افسریه (منطقة 15 تهران) و عباس‌آباد (منطقة 6 تهران) انجام شد. یافته ‏های پژوهش نشان می ‏دهد که زنان پس از قرارگرفتن در موقعیت زن همسر از دست داده و سپری‌کردن دوران سوگواری، در موقعیت زن «همسر از دست داده» قرار می ‏گیرند. با توجه به داده ‏ها، سه مقولة هویتی اصلی در‌بارة این زنان شناسایی شد که عبارت‌اند از: 1. زنان همسر از دست دادة شاد، 2. زنان همسر از دست دادة غمگین و 3. زنان همسر از دست دادة سرگردان. زنان شاد به زیر‌مقوله‏ های 1. زنان همسر از دست دادة شاد حمایت ‏طلب، 2. زنان همسر از دست دادة شاد مستقل و 3. زنان همسر از دست دادة شاد مقاوم دسته ‏بندی می‌شوند. بازتعریف هویت زنان همسر از دست داده در پنج الگوی پارادایمی 1. زن فناشده، 2. زن حمایت ‏طلب، 3. زن تنها، 4. زن مقاوم و 5. زن مستقل قرار می ‏گیرند. تعمق در روند شکل‏ بندی هویت جنسیتی زنان همسر از دست داده، نشان می ‏دهد که بازتعریف هویت آنان تحت‌تأثیر منابع اقتصادی فرهنگی و اجتماعی، روابط خانوادگی، سن و وجه مادری «زنان همسر از دست داده» است. هیچ‌یک از پنج الگوی پارادایمی در دو محله مسلط نبود.

کد مقاله 41326
تعداد بازدید 152

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397