• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر مهارت روابط بین فردی بانوان دانشجو با همسرانشان
تعداد صفحات 12
نویسنده حلیمه غفرانی - مهری یاوری - مریم مرادی - علی عمادزاده
مشخصات نشریه  علوم مراقبتی نظامی سال 7 شماره 4 پیاپی 26
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 372-361
زبان فارسی
کلید واژه روابط زوجین  دانشجویان متأهل  زنان دانشجو  مهارت ارتباطی  مهارت‌های اجتماعی  دانشجویان زن متأهل  دانشگاه علوم پزشکی مشهد  برنامه‌های آموزشی  روابط میان فردی  مدل بزنف  مهارت‌های بین فردی  مهارت‌های ارتباط زوجین  
چکیده مقدمه: مهارت روابط بین فردی یکی از مهارت‌های اساسی زندگی انسان‌ها می‌باشد و روابط زوجین از مهمترین روابط بین فردی است. نداشتن و به کار نبردن مهارت‌های ارتباطی عامل مهم مشکلات زناشویی و تهدید جدی برای بقاء خانواده به شمار می‌آید.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر مهارت روابط بین فردی بانوان دانشجو با همسرانشان انجام شده است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه نیمه تجربی بر روی 60 نفر از دانشجویان متأهل زن دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 97-96 می‌باشد که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله در آموزش روابط بین فردی بر اساس سازه‌های مدل بزنف طی 2 کارگاه 4 ساعته شرکت کردند و در گروه کنترل مداخله‌ای صورت نگرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌های دموگرافیک، مهارت ارتباطی کویین دام و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر سازه‌های مدل بزنف بود. اطلاعات در دو مرحله قبل و 4 هفته پس از اجرای آموزش جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و آزمون‌های آماری تی مستقل و تی زوجی، آنالیز و تحلیل شد سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: آزمون‌های آماری نشان داد سن بانوان دانشجوی مورد مطالعه در گروه مداخله 5/2 ± 28/2 و در گروه کنترل 4/3 ± 29/3 سال بود که همگن بودند. تفاوت میانگین نمره کل مهارت‌های ارتباطی بعد نسبت به قبل از مداخله در گروه مداخله 12/8 ± 0/13 افزایش و در گروه کنترل 4/1 ± 1/7 افزایش داشت و آزمون تی مستقل این تفاوت را معنی‌دار نشان داد ( 0/001‌ P < ).
بحث و نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر مدل بزنف منجر به ارتقاء مهارت روابط بین فردی بانوان دانشجو با همسرانشان می‌شود، لذا، کاربرد گسترده آن در بانوان متأهل با هدف ارتقاء مهارت‌های روابط بین فردی با همسرانشان در راستای ارتقاء سلامت خانواده توصیه می‌گردد.

کد مقاله 41290
تعداد بازدید 225

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397