عنوان | تبیین سبکهای هویت دانشجویان بر اساس خاطرات اولیه و عملکرد خانواده: یک مطالعه کیفی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 12 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار | اسفند - 1399 |
محدوده صفحات | 118-109 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت دوران کودکی عملکرد خانواده پدیدارشناسی سبکهای هویت مطالعه کیفی دانشگاه علامه طباطبایی خاطره فردی خاطرات اولیه تجارب دوران کودکی |
چکیده |
هویت عاملی مهم در تصمیمهایی است که افراد در مسیر زندگی خود برمیگزینند. خاطرات اولیه بهعنوان قسمتهای ثبت شده در ذهن افراد نمونهای از تجارب دوران کودکی است که با عملکرد خانواده ارتباط تنگاتنگی دارد و مجموع این عوامل زمینهساز شکلگیری سبک هویتی فرد است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی (ره) تهران در سال تحصیلی 98-۹7 بود که 40 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند وارد پژوهش شدند. جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامه سبکهای هویتی (بروزنسکی، 1992) و مصاحبه در خصوص خاطرات اولیه و عملکرد خانواده برخاسته از مدل عملکرد خانواده مکمستر انجام گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها متناسب با رویکرد پدیداری و با روش کلایزی انجام شد. یافتهها در قالب مضامین اصلی و فرعی به محوریت سه مضمون خاطرات اولیه، عملکرد خانواده و سبکهای هویتی با زیرمضمونهای مختص به هر یک دستهبندی شدند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان گفت که خاطرات اولیه کودکی و عملکرد خانواده میتوانند جزو عوامل مهم در تشکیل سبکهای هویتی باشند؛ بنابراین اجرای برنامههای آموزشی فردی و گروهی برای والدین در خصوص نحوه تنظیم عملکرد خانواده، در پرورش فرزندانی با سبکهای هویتی مناسب، اثرگذار خواهد بود. |
کد مقاله | 41118 |
تعداد بازدید | 151 |
|