عنوان
|
نقدی بر جامعهشناسی جنسیت با رویکردی اسلامی به مثابه یک کتاب درسی |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
سمیه حاجی اسماعیلی - رضا حبیبی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی (نامه علوم انسانی سابق) - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال 20 شماره 12 پیاپی 88 |
تاریخ انتشار
|
اسفند - 1399 |
محدوده صفحات
|
168-147 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جامعهشناسی جنسیت نقد کتاب کتابهای درسی حسین بستان متون درسی مطالعات زنان متون درسی رویکرد اسلامی محتوای کتاب ساختار کتاب درسی نقد کتاب درسی محتوای کتاب درسی کتاب جامعهشناسی جنسیت با رویکردی اسلامی
|
چکیده
|
کتاب درسی در نظام آموزش و پرورش، جایگاه محوری دارد و یکی از مهمترین ابزارهای یادگیری در کلیه سطوح تحصیلی به شمار میرود. یکی از راهکارهای مهم ارتقاء کتابهای درسی، نقد و ارزیابی دقیق و کارشناسانه آنهاست. کتاب «جامعهشناسی جنسیت با رویکردی اسلامی» اثر حسین بستان، به عنوان متن درسی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و نیز طلاب سطح سه در رشتههای مطالعات زنان و جامعهشناسی تدوین شده است. منزلت علمی نویسنده از یک سو، بدیع بودن موضوع کتاب از سوی دیگر و رویکرد آموزشی داشتن کتاب از سوی سوم، این کتاب را شایسته نقد و بررسی قرار داده است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی در صدد پاسخگویی به این سؤال است که مزایا و کاستیهای این کتاب به عنوان یک کتاب درسی چیست و تا چه حد شاخصههای کتاب درسی در این کتاب رعایت شده است؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اثر مورد نظر هر چند به لحاظ قوت علمی، نوآوری، اتقان محتوایی و نگارش ساده و روان، شایسته تقدیر است اما از جهت صوری، روششناختی و سازماندهی ساختار و محتوای دروس بر اساس معیارهای تدوین متون درسی، مبتلا به اشکالات جدی است و فاصله زیادی با استاندادهای مطلوب دارد.
|