• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر راهبردهای مقابله با استرس در زنان نابارور
تعداد صفحات 11
نویسنده راضیه زاهدی - مینا مجتبایی - امین رفیعی پور
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 6 پیاپی 42
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1399
محدوده صفحات 94-84
زبان فارسی
کلید واژه استرس  زنان نابارور  راهبردهای مقابله‌ای  ناباروری زنان  تهران  سبک مقابله هیجان‌ مدار  ناباروری  واقعیت درمانی  استرس ناباروری  شیوه مقابله اجتناب‌مدار  زنان شهر تهران  سبک مقابله مسئله‌مدار  سبک‌های مقابله با استرس  تحلیل ارتباط متقابل  استرس زنان  اثربخشی واقعیت درمانی  
چکیده مقدمه: زنان نابارور در زندگی شخصی با مشکلات فراوانی مواجه هستند و ناباروری با آسیب‌های روانشناختی فراوانی از جمله افزایش تنیدگی و استرس همراه است که نیاز به استفاده از مداخله‌های روانشناختی دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر راهبردهای مقابله با استرس در زنان نابارور انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان نابارور مراجعه‌کننده به کلینیک ناباروری ابن‌سینا شهر تهران در سال 1397 بودند. نمونه پژوهش 45 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). هر یک از گروه‌های آزمایش به تفکیک 10 جلسه 90 دقیقه‌ای با روش‌های واقعیت درمانی و رویکرد تحلیل رفتار متقابل آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی ندید. داده‌ها با فرم اطلاعات جمعیت‌شناختی و مقیاس راهبردهای مقابله با استرس اندلر و پارکر جمع‌آوری و با روش‌های خی‌دو، تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر سن، تحصیلات و مدت ناباروری تفاوت معنی‌داری نداشتند ( 05/0 P )، اما بین دو روش در بهبود راهبردهای مقابله با استرس آنها تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0 نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اثربخشی هر دو روش واقعیت درمانی و رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر افزایش راهبرد مساله‌مدار و کاهش راهبردهای هیجان‌مدار و اجتنابی در زنان نابارور و عدم تفاوت بین دو روش بود. در نتیجه، روانشناسان بالینی و درمانگران می‌توانند از هر دو روش مذکور در کنار سایر روش‌های درمانی برای کاهش آسیب‌های روانشناختی به‌ویژه بهبود راهبردهای مقابله با استرس استفاده نمایند.

کد مقاله 41023
تعداد بازدید 99

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397