• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین برنامه مراقبت سلامت باروری مبتنی بر نیاز مادران جایگزین ایرانی: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 11
نویسنده مرجان گلی - شهناز کهن - زینب حیدری - زیبا فرج زادگان - مهدی احمدی الون آبادی
مشخصات نشریه  دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیاپی 605
تاریخ انتشار اسفند - 1399
محدوده صفحات 981-971
کلید واژه مادر جایگزین  سلامت  ناباروری  سلامت مادر  مطالعه کیفی  سلامت باروری  
چکیده مقدمه: مادران جایگزین با حمل جنین زوج نابارور، به درمان آن‌ها کمک می‌نمایند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سلامت باروری مادران جایگزین در مقایسه با بارداری طبیعی دارای جنبه‌های متفاوت می‌باشد. این مطالعه، با هدف تدوین برنامه‌ی مراقبت سلامت باروری مبتنی بر نیاز مادران جایگزین ایرانی انجام گرفت.
روش‌ها: در این پژوهش، ترکیبی متوالی اکتشافی ابتدا با رویکرد تحقیق کیفی مادران جایگزین و ارایه دهندگان و سیاست‌گذاران خدمات سلامت باروری به طور هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با مصاحبه‌ی نیمه ساختار یافته‌ی عمیق جمع‌آوری، مکتوب و تحلیل گردید و نیازهای مراقبتی مادران جایگزین تبیین گردید. با ادغام نتایج مطالعه‌ی کیفی و مرور متون و راهنماهای موجود، پیش‌نویس برنامه‌ی مراقبتی طراحی شد و مناسبت هر یک از مراقبت‌های پیشنهادی با تکنیک دو مرحله‌ای Delphi ارزیابی و برنامه‌ی نهایی تدوین گردید.
یافته‌ها: در تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مطالعه، نیازهای سلامت باروری مادران جایگزین در 4 طبقه‌ی اصلی مراقبت‌های مختص بارداری جایگزین، نیازهای آموزشی، حمایت‌های روان‌شناختی و پیامدهای اجتماعی و خانوادگی خلاصه شد. بر اساس همین نیازها، برنامه‌ی مراقبت سلامت باروری مادران جایگزین در شش بخش اصلی شامل ارزیابی‌ها و مراقبت‌های قبل، حین و بعد از زایمان تدوین گردید.
نتیجه‌گیری: مراقبت سلامت باروری مادران جایگزین، چالش‌های متعدد و منحصر به فردی دارد که لازم است ارایه دهندگان مراقبت سلامت باروری به این دسته از مادران، به آن‌ها توجه ویژه بنمایند.

کد مقاله 41020
تعداد بازدید 149

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397