• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رسانه فضای مجازی و کیان خانواده از منظر علم حقوق
تعداد صفحات 21
نویسنده بتول گرگین - احمد باقری
مشخصات نشریه  مطالعات رسانه‌های نوین - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 6 پیاپی 22
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 241-261
زبان فارسی
کلید واژه حقوق خانواده  تهدیدها  جرم‌ انگاری  حاکمیت  فضای مجازی  خانواده  فرصت‌ها  جرایم علیه خانواده  جرایم علیه حیثیت خانواده  فضای سایبر  تسبیب  جرم رایانه‌ای  رسانه‌های مجازی  جرائم حیثیتی  هتک حیثیت  علم حقوق  
چکیده تحقیق حاضر به بررسی جرائم علیه حقوق خانواده در رسانه نوین فضای مجازی پرداخته است. جرایم علیه حقوق خانواده در فضای رسانه‌ای سایبری از مباحث مهم و مبتلابه در جامعه امروز است که کمتر بدان توجه شده است.
سه رویکرد "سلبی"، "ایجابی" و " وجود فرآیند پیچیده تاثیر و تاثر فضای مجازی و خانواده" از منظر اجتماعی نسبت به رسانه فضای مجازی درون و بیرون نهاد خانواده وجود دارد. در هر سه رویکرد نقطه نظراتی وجود دارد که دال بر اهمیت تاثیر رسانه حاصل از فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر خانواده و ارتباطات درونی و بیرونی آن می‌باشد. در منظر حاکمیتی و مدیریت این رسانه نگاه و رویکرد سوم یعنی نه سلبی و نه ایجابی صرف بلکه واقع‌بینانه ملاک قرار گرفته است و سه راهکار "اصلاح قوانین موجود جرائم رایانه‌ای"، "تطبیق قوانین فضای حقیقی تدوین شده بر فضای مجازی" و "در آخر خانواده به عنوان خاستگاه مستقل تدوین قوانین پاسداشت خانواده در فضای مجازی" مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در هر سه راهکار وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب از نگاه نگارنده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
یافته‌های تحقیق حاکیست که خانواده در فقه و حقوق ایران شخصیت حقوقی تلقی نشده و جرایم علیه خانواده در فضای مجازی همانند فضای حقیقی به صورت جرایم علیه اعضاء خانواده جرم انگاری شده است.

کد مقاله 41006
تعداد بازدید 114

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397