• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه منبع کنترل سلامت بر آگاهی و رفتارهای بهداشت بلوغ و باروری دانش‫‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول فاروج در سال 1396
تعداد صفحات 12
نویسنده زینب وطن پرست - نوشین پیمان - حبیب الله  اسماعیلی - یاسمن جعفری
مشخصات نشریه  سلامت و بهداشت سال 11 شماره 5
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 755-744
کلید واژه منبع کنترل  بلوغ  دانش‌آموزان دختر  رفتار دختران  بلوغ دختران  بلوغ جسمی  رفتارهای بهداشتی  دختر سال اول دبیرستان  تأثیر آموزش  بهداشت بلوغ  آگاهی دختران  دانش‌آموزان متوسطه اول  منبع کنترل سلامت  فاروج (شهرستان)  
چکیده زمینه و هدف: نوجوانی یکی از مهمترین و حساس‫ترین دوره های زندگی انسان است. یکی از اساسی‫ترین تغییرات این دوره برای فرد تغییرات ناشی از شروع فرآیند بلوغ جسمی است. داشتن اطلاعات کافی از روند بروز این فرآیند کمک شایانی به گذر آسان و بی‫دغدغه از این دوره بحرانی بویژه در دختران می‫نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر منبع کنترل سلامت بر بهداشت بلوغ دختران مقطع متوسطه اول شهرستان فاروج در سال 96 طراحی و اجرا گردید.
روش کار: این پژوهش مطالعه مداخله ای نیمه تجربی بود. 100 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول با تخصیص تصادفی در 2 گروه آزمون و کنترل (هر گروه 50 نفر) در مطالعه شرکت نمودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و زمینه ای در خصوص آگاهی و رفتار دانش‫آموزان در زمینه بهداشت بلوغ و پرسشنامه منبع کنترل سلامت والستون بود. دانش آموزان قبل از شروع برنامه آموزشی پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. مداخله در گروه آزمون طی 5 جلسه انجام گرفت. پرسشنامه ها بلافاصله و 3 ماه بعد از انجام مداخله مجدداً برای هر 2 گروه تکمیل گردیدند. میانگین نمرات قبل، بلافاصله و 3 ماه پس از مداخله آموزشی در دو گروه اندازه گیری و مقایسه شدند. داده‫ها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و با استفاده از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل گردیدند. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین نمره بهداشت بلوغ دانش آموزان قبل از آموزش در دو گروه آزمون و کنترل تفاوت معناداری نداشت، در حالی‫که بلافاصله بعد از آموزش میانگین نمره بهداشت بلوغ در دو گروه تفاوت آماری معناداری داشت (001/0 = p). همچنین همبستگی بین منبع کنترل سلامت بیرونی و نمره بهداشت بلوغ در مرحله بلافاصله بعد از آموزش معنی‫دار بود (0001/0 = p)، در حالی‫که 3 ماه بعد از آموزش با منبع کنترل سلامت درونی همبستگی معناداری داشت (002/0 = p).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می‌رسد مداخله آموزشی تاثیر مثبتی در بهبود بهداشت بلوغ افراد مورد مطالعه بلافاصله بعد از آموزش داشته است، اما با توجه به کاهش میانگین نمرات در گروه آزمون 3 ماه بعد از مداخله، استمرار آموزش‫ها نکته مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد؛ لذا شایسته است آموزش مسائل بلوغ، جهت بهبود رفتارهای بهداشتی دختران در این دوران به طور مرتب مورد تاکید اولیای مدرسه و مربیان قرار گیرد.

کد مقاله 41000
تعداد بازدید 223

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397