• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه دین‌داری و تاب‌آوری با بهزیستی روانی در همسران جانبازان
تعداد صفحات 14
نویسنده مهناز نوترکش - معصومه ژیان باقری - محمد قمری
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 94-81
کلید واژه دینداری  بهزیستی روان‌شناختی  همسران جانبازان  کرج (شهرستان)  تاب‌آوری  
چکیده سابقه و هدف: جنگ معمولاً پیامدهای گستردۀ فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد که تأثیر بسیاری بر مشکلات جسمی و روانی می‌گذارد. ازاین‌رو، هدف از این پژوهش تعیین رابطۀ دین‌داری و تاب‌آوری با بهزیستی روانی در همسران جانبازان شهر کرج بود.
روش کار: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری 3750 نفر از همسران جانبازان شهر کرج بود که از میان آنان نمونه‌ای به تعداد 249 نفر در سال 1398 با توجه به فرمول کوکران به‌روش دردسترس انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامۀ دین‌داری سراج‌زاده و همکاران، پرسش‌نامۀ تاب‌آوری کونور و دیویدسون و پرسش‌نامۀ بهزيستي روان‌شناختي ريف بود. براي تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به‌روش گام‌به‌گام استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله هیچ‌گونه تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد بین مؤلفه‌های دین‌داری با بهزیستی روانی رابطۀ مثبت و معنی‌داری در مقدار 01/0 وجود داشت. همچنین از بین پنج مؤلفۀ مربوط به تاب‌آوری، تنها بین سه مؤلفۀ تأثیرات معنوی، تحمل عاطفۀ منفی و پذیرش مثبت با بهزیستی روانی رابطۀ خطی معنا‌داري وجود داشت و متغیّرهای شایستگی فردی و کنترل، در تبیین بهزیستی روانی همسران جانبازان نقشی نداشتند.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه متغیّرهاي دین‌داری و تاب‌آوري پیش‌بینی‌کننده‌هاي معناداري براي بهزیستی روانی هستند، می‌توان با ایجاد ظرفیت‌هایی در موقعیت‌هاي آموزشی، بهزیستی روانی همسران جانبازان را ارتقا بخشید.

کد مقاله 40999
تعداد بازدید 184

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397