• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال نارسایی ‏توجه بیش ‏فعالی بر اساس کارکردهای خانواده و ذهن آگاهی، پذیرش و عمل مادران
تعداد صفحات 19
نویسنده مرضیه بلالی - فریده دوکانه‌ای فرد
مشخصات نشریه  روان‌شناسي تربيتي - دانشگاه علامه طباطبايي سال 16 پیاپی 56
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 115-97
کلید واژه عملکرد خانواده  موفقیت تحصیلی  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  ذهن آگاهی  موفقیت تحصیلی فرزندان   کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  کارکرد خانواده  کرج (شهرستان)  پذیرش و عمل  
چکیده مطالعه حاضر با هدف پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال نارسایی‏ توجه/بیش ‏فعالی بر اساس کارکردهای خانواده و ذهن‌آگاهی، پذیرش و عمل مادران انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توصیفی -همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان با اختلال نارسایی‏ توجه/بیش ‏فعالی مراجعه کننده به مرکز توانبخشی وصال شهرستان کرج و مادرانشان در سال 1398 تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر مورد بررسی قرار گرفتند.‌ به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه موفقیت تحصیلی ولز (2010)، سنجش عملکرد خانواده (1983)، پرسشنامه ذهن‌آگاهی بائر (2006)، پرسشنامه پذیرش و عمل باند و همکاران (۲۰11) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها‌ در قسمت آمار استنباطی از رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 23 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که مهمترین پیش‌بینی‌کننده موفقیت تحصیلی به ترتیب کارکردهای خانواده و ذهن‌آگاهی، پذیرش و عمل بود. مهمترین پیش‌بینی‌کننده موفقیت تحصیلی از مولفه‌های کارکردهای خانواده به ترتیب نقش‌ها، کنترل رفتار و همراهی عاطفی بود و مهمترین پیش‌بینی‌کننده موفقیت تحصیلی از مولفه‌های ذهن آگاهی به ترتیب عدم قضاوت، عدم واکنش و توصیف بود. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ می‌تواند اﺷﺎرات ﻛﺎرﺑﺮدی ﺑﺮای دﺳﺖ اﻧﺪرﻛﺎران اﻣﺮ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و ﺧﺎﻧﻮاده‌ها ﺑﺎﺷﺪ.

کد مقاله 40954
تعداد بازدید 160

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397