عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت نگری بر بهبود روابط فرازناشویی با تأکید بر نقش میانجی سبکهای دلبستگی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت پیاپی 19 |
تاریخ انتشار | اسفند - 1399 |
محدوده صفحات | 35-23 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجویان متأهل روابط فرازناشویی مثبت اندیشی مثبتنگری سبکهای دلبستگی آموزش تفکر مثبت مهارتهای مثبت اندیشی آموزش مثبتنگری دلبستگی هیجانی بهبود رابطه مهارتهای مثبتنگری دانشگاه زاهدان |
چکیده |
هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتنگری بر بهبود روابط فرازناشویی با تأکید بر نقش میانجی سبکهای دلبستگی هیجانی دانشجویان متأهل دانشگاه زاهدان صورت پذیرفته است. مواد و روش ها: روش تحقیق در این پژوهش از نوع روش شبه آزمایشی و ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پنج پرسشنامه استاندارد بوده است. ابزار تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش نرمافزارهای آماری SPSS و AMOS میباشد که با توجه به ماهیت و نحوه نگارش فرضیات این پژوهش از آزمون کوواریانس ترکیبی یا اندازههای مکرر (GLMRM) برای اثربخشی مهارتهای نامبرده و مدلهای رگرسیونی با متغیر پنهان برای بررسی اثر میانجیگری استفاده گردیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان متأهل دانشگاه زاهدان بوده، حجم نمونه در این پژوهش برابر با 40 نفر میباشد که در دو گروه (یک کنترل و یک گروه آزمایش 20 نفره) تقسیمبندی گردیدهاند، روش نمونهگیری، نمونهگیری تصادفی ساده بوده است. یافته ها: با توجه به یافتههای این پژوهش، آموزش مهارت های مثبتنگری بر بهبود روابط فرازناشویی، سبکهای دلبستگی مؤثر بوده و متغیرهای سبکهای دلبستگی یک نقش میانجی جزئی در رابطه بین مهارتهای مثبت اندیشی و روابط فرازناشویی داشتهاند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش زوج درمانی مثبتنگر باعث بهبود سبک های دلبستگی در بین دانشجویان متاهل میشود. |
کد مقاله | 40923 |
تعداد بازدید | 124 |
|