• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ترجمه و روان‌سنجی نسخه فارسی ابزار سنجش عملکرد جنسی و دیسپارونیای بعد از زایمان: مقیاس Carole
تعداد صفحات 7
نویسنده مژده بنایی - گیتی ازگلی - مریم بهشتی نسب - نورالسادات کریمان
مشخصات نشریه  دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 38 پیاپی 604
تاریخ انتشار بهمن - 1399
محدوده صفحات 947-941
کلید واژه عملکرد جنسی زنان  روان‌سنجی  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  عملکرد جنسی  رفتارهای جنسی  بعد از زایمان  درد  دیسپارونیا  مقیاس Carole  
چکیده مقدمه: اختلال عملکرد جنسی، یکی از مشکلات مهم سلامتی زنان در دوران پس از زایمان می‌باشد. از این رو، مطالعه‌ی حاضر با هدف ترجمه و روان‌سنجی ابزار سنجش عملکرد جنسی و دیسپارونیای بعد از زایمان (مقیاس Carole) انجام شد.
روش‌ها: پژوهش روش‌شناختی حاضر، در سال‌های 99-1398 بر روی 200 زن طی 3 ماه بعد از زایمان واژینال انجام شد. نسخه‌ی اصلی مقیاس Carole به زبان اسپانیایی است که بعد از کسب مجوز از طراح ابزار و استفاده از روش برگشتی، به فارسی ترجمه شد. ابتدا، روایی صوری و محتوایی و سپس، اعتبار ساختاری ابزار با روش تحلیل عامل تأییدی تعیین گردید. پایایی پرسش‌نامه از روش آزمون- باز آزمون و نیز بررسی همبستگی درونی گویه‌ها (Intraclass correlation coefficient یا ICC) تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL انجام گرفت.
یافته‌ها: با تحلیل عامل تأییدی، ساختار 4 عامل ابزار اصلی تأیید شد. برازش مدل چهار عاملی بر اساس شاخص‌های نیکویی برازش در حد مطلوب تأیید گردید. تمامی شاخص‌های پایایی، ثبات درونی مطلوبی را گزارش نمودند و میزان کلی ابزار نشان دادن ثبات یا تکرار پذیری مقیاس در طول زمان، معادل 793/0 بود.
نتیجه‌گیری: نسخه‌ی فارسی مقیاس Carole از روایی و پایایی قابل قبول در جمعیت ایران برخوردار است و می‌تواند جهت سنجش عملکرد جنسی و دیسپارونیا بعد از زایمان در میان زنان ایرانی بعد از زایمان واژینال مورد استفاده قرار گیرد.

کد مقاله 40797
تعداد بازدید 134

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397