• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه کارکرد خانواده و سلامت روان والدین کودکان دارای لکنت زبان و والدین کودکان عادی
تعداد صفحات 9
نویسنده زینب موحدی - محمدکاظم فخری
مشخصات نشریه  نسیم تندرستی (سلامت خانواده) - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري - مصوب دانشگاه آزاد پیاپی 4
تاریخ انتشار بهار - 1393
محدوده صفحات 45-37
کلید واژه کودکان عادی  والدین کودکان عادی  سلامت روانی  کارکرد خانواده  لکنت زبان  بجنورد (شهرستان)  سلامت روان والدین  
چکیده زمینه‌ و‌ هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکرد خانواده و سلامت روانی والدین کودکان دارای لکنت زبان و والدین کودکان‌عادی انجام گرفته است.
روش‌بررسی: این پژوهش از نوع پس رویدادی (علی– مقایسه ای) است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه والدین کودکان دارای لکنت زبان و عادی شهر بجنورد در سال 92- 91 بودند. نمونه آماری به تعداد 120 نفر (60 نفر گروه مطالعه از بین والدین کودکان دارای لکنت زبان و 60 نفر گروه گواه شامل والدین کودکان عادی ) به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از دو پرسشنامه: ‌1-کارکرد‌ خانواده (FAD) 2- سلامت‌روان (SCL-90-R) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و آزمون پارامتریک تحلیلی واریانس چند متغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج‌ تحلیل واریانس چند متغیره وجود تفاوت معنی داری میان دو گروه در کارکرد خانواده در مولفه های؛ حل مسئله، روابط و کنترل رفتاری، در سطح 01/0 > p را نشان داد. در مورد سلامت روان نیز در دو گروه در مولفه های؛ افسردگی، اضطراب، وسواس و پرخاشگری، در سطح 01/0 p < تفاوت معنی دار بود. هم چنین مشخص گردید که بین کارکرد خانواده و سلامت روان رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: یافته های پژوهش حاکی از این بود که کارکرد خانواده و سلامت روانی والدین کودکان دارای لکنت زبان پایین‌تر از والدین کودکان عادی است.

کد مقاله 40796
تعداد بازدید 227

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397