• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه دلزدگی زناشویی با دینداری و تاب‌آوری در زنان نابارور و بارور
تعداد صفحات 8
نویسنده سمانه بهزادپور - مریم وکیلی - زهرا مطهری - فرامرز سهرابی اسمرود
مشخصات نشریه  نسیم تندرستی (سلامت خانواده) - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري - مصوب دانشگاه آزاد پیاپی 4
تاریخ انتشار بهار - 1393
محدوده صفحات 24-17
کلید واژه باروری زنان  باروری  دینداری زنان  زنان نابارور  زنان بارور  دلزدگی زناشویی  دینداری  ناباروری زنان  تهران  ناباروری  دلزدگی  زنان شهر تهران  تجربه‌ نابرابری  تاب‌آوری  تاب‌آوری روان‌شناختی  تاب‌آوری زنان  
چکیده زمینه و هدف: تجربه ناباروری می‌تواند بر روابط بین زوجین تأثیر منفی بگذارد. بنا بر گزارش‌های تحقیقی برخی ویژگی‌ها به افراد در مواجه با مشکلات زناشویی کمک می‌کند که در زنان نابارور کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. لذا هدف این پژوهش مقایسه دلزدگی زناشویی زنان بارور و نابارور، بررسی رابطه‌ی بین دلزدگی زناشویی با دینداری و تاب‌آوری در زنان بارور و نابارور و پیش‌بینی دلزدگی زناشویی بر اساس میزان دینداری و تاب‌آوری در زنان نابارور بود.
روش بررسی: روش این پژوهش، توصیفی و از نوع علی مقایسه‌ای و همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه زنان بارور و نابارور مراجعه‌کننده به مراکزدرمان ناباروری و مطب‌های خصوصی زنان در سطح شهر تهران در سال 1391 بود. نمونه موردمطالعه شامل100 زن نابارور و 100 زن بارور بودند که به روش نمونه‌گیری از نوع در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه‌های دلزدگی زناشویی پاینز، تاب‌آوری کونور و دیویدسون و مقیاس دینداری آرین برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS (نسخه 16) و آزمون‌های آماری t مستقل، تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که دلزدگی زناشویی زنان نابارور بیشتر از زنان بارور است (01/0 > p). همچنین در زنان نابارور بین دلزدگی زناشویی با دینداری و تاب‌آوری همبستگی معکوس وجود داشت (05/0 > p). در زنان بارور نیز بین دینداری و دلزدگی زناشویی رابطه‌ی منفی معنادار به دست آمد؛ اما رابطه بین تاب‌آوری و دلزدگی زناشویی معنادار نبود. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره بر روی نمرات زنان نابارور نیز نشان داد که دینداری و تاب‌آوری به‌طور معکوس،دلزدگی زناشویی را در زنان نابارور پیش‌بینی می‌کنند (05/0 > p).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش می‌توان گفت که ناباروری بر دلزدگی زناشویی تأثیر دارد. همچنین میزان دینداری و تاب‌آوری در زنان نابارور می‌تواند دلزدگی زناشویی را کاهش دهد؛ بنابراین آموزش مؤلفه‌های تاب‌آوری و تأکید بر افزایش دینداری می‌تواند به کاهش دلزدگی زناشویی کمک کند.

کد مقاله 40794
تعداد بازدید 207

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397