• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اختلالات هیجانی رفتاری، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در فرزندان والدین وابسته و غیر وابسته به مواد
تعداد صفحات 22
نویسنده کامران زرکی - نسترن شریفی - مهرداد ثابت
مشخصات نشریه  اعتیاد پژوهی - ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 58
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 72-51
کلید واژه اعتیاد  مواد مخدر  پیشرفت تحصیلی  تهران  خودپنداره دانش‌آموزان  وابستگی به مواد مخدر  خودپنداره  اختلالات رفتاری  مشکلات رفتاری هیجانی  دانش‌آموزان دبیرستانی  خودپنداره فرزند  اختلال رفتاری فرزندان  دانش‌آموزان دوم دبیرستان  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  مصرف کنندگان مواد مخدر  سوء مصرف مواد   دانش‌آموزان پسر  والدین معتاد  والدین غیرمعتاد  اختلالات هیجانی  اعتیاد والدین  خودپنداره منفی  دانش‌آموزان متوسطه اول  غرب تهران  
چکیده هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه اختلالات هیجانی رفتاری، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی بین فرزندان دارای والدین وابسته و غیر وابسته به مواد انجام شد. روش: این پژوهش یک طرح علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل همه دانش­ آموزان پسر مدارس متوسطه دولتی (دوره اول و دوم) دبیرستان­ های غرب شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 بود. از بین آن ­ها، 328 دانش­ آموز با استفاده از روش نمونه­ گیری چند مرحله ­ای انتخاب شدند. نمونه مطالعه در دو گروه مساوی از دانش­ آموزان با و بدون والدین وابسته به مواد قرار گرفت. شرکت­ کنندگان پرسش­نامه نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (فرم خودسنجی) و مقیاس خودپنداره را تکمیل کردند. همچنین، برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل نمرات ارزیابی پایانی نوبت اول استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که دانش ­آموزان دارای والدین وابسته به مواد در مقایسه با دانش ­آموزان بدون والدین وابسته به مواد به طور معناداری نمرات بالاتری در زمینه اختلالات هیجانی رفتاری، خودپنداره منفی و پیشرفت تحصیلی ضعیف داشتند. نتیجه ­گیری: به نظر می­ رسد که والدین وابسته به مواد زمینه بروز اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره منفی و پیشرفت تحصیلی ضعیف را در فرزندان خود ایجاد می ­کنند.

کد مقاله 40756
تعداد بازدید 120

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397