• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس ویژگی‌های شخصیت و سبک‌های مقابله در افراد متأهل با روابط فرازناشویی
تعداد صفحات 13
نویسنده محمدرضا فیروزی - شیرعلی خرامین
مشخصات نشریه  ارمغان دانش - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان كهكیلویه و بویراحمد - علمی پژوهشی شماره 6 پیاپی 143
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1399
محدوده صفحات 850-838
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  رضایت زناشویی زوجین  راهبردهای مقابله‌ای  روابط فرازناشویی  برون‌گرایی  ویژگی شخصیتی همسران  پنج عامل شخصیت  افراد متأهل  کهگیلویه و بویراحمد (استان)  
چکیده زمینه و هدف: روابط فرازناشویی موضوع تکـان­ دهنـده­ ای بـرای زوجـین و خانواده است که نقشی عمده­ ای در کشمش­ های زناشویی و گرایش زوجین به سمت طلاق دارد. هدف پژوهش حاضر پیش­ بینی رضایت زناشویی بر اساس ویژگی­ های شخصیت و سبک­ های مقابله ­ای در افراد با روابط فرازناشویی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
روش بررسی: روش اجرای این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد پژوهش کلیه افراد متأهلی بودند که به دلیل روابط فرازناشویی در سال­های 95 الی 97 به مراکز کاهش طلاق بهزیستی استان ک.ب، مراکز مشاوره استان کهگیلویه و بویر احمد، و نیز دادگاه­ ها و سایر موارد مربوطه مراجعه کرده بودند. گروه نمونه شامل 234 نفر بودند که به روش در دسترس و بنا بر رضایت افراد برای همکاری در پژوهش انتخاب شدند. برای برای جمع­ آوری داده­ های پژوهش از سه پرسشنامه­ استفاده شد؛ پرسشنامه شخصیتی نئو، مقیاس رضایت زناشویی پرسشنامه انریچ و سبک­ های مقابله ایندلر و پارکر. برای تحلیل داده­ ها از روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید.
یافته ­ها: نتایج نشان داد ویژگی­ های شخصیت و سبک­ های مقابله با رضایت زناشویی رابطه معناداری دارند. همچنین نتایج نشان داد ویژگی­ های برون گرایی، توافق­ پذیری، مسئله­ مدار و هیجان­ مدار در مجموع 29 درصد از واریانس رضایت زناشویی را تبیین می­ کنند. بعلاوه، متغیر برون گرایی، توافق­ پذیری، مسئله­ مدار و هیجان­ مدار به ترتیب با بتای 21/۰، 10/۰، و 09/۰- سهم معنی­ داری در پیش ­بینی رضایت زناشویی داشتند.
نتیجه­ گیری: در مجموع نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است ویژگی برون گرایی قوی­ ترین پیش بینی­ کننده رضایت زناشویی بود. همچنین، ویژگی­ های شخصیتی و سبک­ های مقابله زیربنای روانشناختی روابط پایدار افراد با دیگران است و بنابراین پیش ­بینی کننده کلیدی برای رضایت زناشویی هستند.

کد مقاله 40670
تعداد بازدید 114

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397