• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تطبیقی نفخ روح در جنین با تغییرات جسمی جنین
تعداد صفحات 10
نویسنده غلامرضا نورمحمدی - زهرا داودی
مشخصات نشریه  قرآن و طب شماره 3 پیاپی 18
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 34-25
زبان فارسی
کلید واژه جنین  تغییر  روح  نفخ روح  تغییرات جسمی  جسم  
چکیده مقدمه و اهداف: قرآن برای هدایت بشر به سوی کمال، در آیات زیادی به مراحل آفرینش جنین اشاره کرده و پدیده «نفخ روح» را به عنوان نقطه اوجی در این آفرینش معرفی نموده است. در مورد ماهیت «نفخ روح» و زمان آن در بین مفسران و فقها اختلاف نظر وجود دارد. در مورد تغییرات جسمی هم‌زمان با «نفخ روح» هم تحقیقات مناسبی صورت نگرفته است. این نوشتار درصدد رفع ابهام موجود در مرحله «نفخ روح» و بررسی تطبیقی «نفخ روح» در جنین با تغییرات جسمی جنین است.
مواد و روش‌ها: روش مطالعه در این پژوهش، توصیفی و تحلیلی است که با مراجعه به متون دینی و علمی انجام شده است و اطلاعات به‌دست‌آمده دسته‌بندی و مورد تجزیه‌ و تحلیل قرارگرفته است.
یافته‌ها: «نفخ روح»، علاوه بر ایجاد تغییر روحانی در جنین، تغییرات جسمی را نیز در آن ایجاد می‌کند. در روایات، دو معیار برای تشخیص زمانِ تحقق «نفخ روح» مطرح است: 1. تکامل ظاهری جنین، قبل از «نفخ روح». 2. حرکت جنین در شکم مادر، بعد از «نفخ روح». فقها طبق روایات، زمان احتمالی «نفخ روح» را بین 4 تا 5 ماهگی اعلام کرده‌اند. دستاوردهای علم جنین‌شناسی نشان می‌دهد که جنین در این بازه زمانی از نظر ظاهری به تکامل نسبی رسیده است و نشانه‌هایی از ظهور حواسّ پنج‌گانه و حافظه و هم‌چنین حرکات ارادی در جنین کشف شده است.

کد مقاله 40659
تعداد بازدید 179

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397