• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ارتباط عملکرد خانواده با استرس، اضطراب و افسردگی خلبانان نیروی هوایی اصفهان در سال 97-98
تعداد صفحات 9
نویسنده نوشین زندبینا - ماهرخ کشوری - غلامرضا خیرآبادی
مشخصات نشریه  علوم مراقبتی نظامی سال 7 شماره 3 پیاپی 25
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 206-198
کلید واژه افسردگی  استرس  اضطراب  عملکرد خانواده  اصفهان  خلبان نظامی  خانواده‌های نظامی  نیروهای نظامی  نیروی هوایی  
چکیده مقدمه: اهمیت توان نیروی هوایی در حفاظت و دفاع از هر کشوری آشکار است. عملکرد نیروهای انسانی در هر سازمانی به توانایی‌ها و سلامت روانی و جسمانی کارکنان آن بستگی دارد. خانواده به عنوان یک عامل محیطی در کارکرد سلامت روان افراد نقش دارد.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی ارتباط عملکرد خانواده با استرس، اضطراب و افسردگی خلبانان نیروی هوایی اصفهان در سال 97-98 صورت گرفت.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی تعداد 120 نفر از خلبانان نیروی هوایی شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های استاندارد عملکرد خانواده (FAD)، اضطراب، استرس و افسردگی (DASS) را تکمیل کردند. بعد از حذف پرسشنامه‌های نامعتبر داده‌های 103 نفر مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری ‌شده در نرم‌افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی‌داری 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: آنالیز رگرسیون خطی نشان داد که نمره عملکرد خانواده به ترتیب افسردگی، اضطراب و استرس را با ضرایب 0/05، 0/16 و 0/05 تبیین می­ کند، بدین معنا که عملکرد خانواده، پیش بین معناداری برای افسردگی، اضطراب و استرس در خلبانان بود. نتایج نشان داد بر اساس ضرایب بتا به ازای 0/25، 0/14 و 0/24 تغییرات در نمره عملکرد خانواده به ترتیب یک واحد تغییرات معنادار در نمرات افسردگی، اضطراب و استرس شرکت کنندگان ایجاد نمود (0/05 < P).
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های تحقیق حاضر می‌توان نتیجه گرفت کاهش در عملکرد خانواده موجب افزایش اضطراب، افسردگی و استرس در خلبانان می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود عملکرد خانواده‌ها در نظامیان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کد مقاله 40648
تعداد بازدید 190

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397