عنوان | مقایسه اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک و واقعیت درمانی بر کنترل عواطف در مادران کودکان کم توان ذهنی |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 10 پیاپی 55 |
تاریخ انتشار | دى - 1399 |
محدوده صفحات | 66-59 |
کلید واژه | تهران والدین کودکان کم توان ذهنی واقعیت درمانی کودکان دبستانی کم توان ذهنی دانشآموزان دوره ابتدایی والدین کودک عقب مانده ذهنی آموزشپذیر کنترل عواطف درمان دیالکتیک رفتاری عقب مانده ذهنی آموزشپذیر رفتار درمانی مادران کودکان کم توان ذهنی کودکان کم توان ذهنی ناتوانی ذهنی والدین کودکان آموزشپذیر کودکان با ناتوانی ذهنی منطقه 4 تهران عاطفه مادر کودکان تهرانی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی و واقعیتدرمانی بر کنترل عواطف مادران کودکان کمتوان ذهنی انجام شد. به منظور دستیابی به هدف از بین تمامی مادران کودکان کمتوان ذهنی (آموزش پذیر) که فرزندشان در سال تحصیلی 99-98 در مدارس استثنایی دوره ابتدایی منطقه 4 شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، 45 نفر بصورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و بطور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. سپس آزمودنی های گروه آزمایش اول و دوم هر یک طی 8 جلسه به ترتیب رفتاردرمانی دیالکتیکی و واقعیتدرمانی دریافت کردند. مقیاس کنترل عواطف (ویلیامز کمبل و آهرانز، 1997) بعنوان ابزار پژوهش در سه مرحله قبل و بعد از آموزش، و پیگیری سه ماهه در هر سه گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. در پایان یافته های به دست آمده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد هر دو رویکرد درمانی موجب بهبود کنترل عواطف مادران شده است و تأثیر هر دو رویکرد در طی زمان دارای پایداری اثر است (01/0 P ≤ ). نتایج آزمون بونفرنی نشان داد اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک نسبت به واقعیت درمانی بر کنترل عواطف بیشتر است. با توجه به یافته های پژوهش حاضر، در حوزه درمان و مشاوره مادران کودکان دارای ناتوانی، رفتاردرمانی دیالکتیکی و واقعیت درمانی بسیار کارآمد و نویدبخش به نظر میرسد. |
کد مقاله | 40629 |
تعداد بازدید | 151 |
|