• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه الگوهای ارتباطی خانواده و ویژگی‌های شخصیتی در زوجین متقاضی طلاق با افراد عادی
تعداد صفحات 11
نویسنده سمیه اشرفیان لک - نسرین باقری
مشخصات نشریه  سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 24-14
کلید واژه تهران  زوج‌های عادی  الگوی ارتباطی  زوجین متقاضی طلاق  ویژگی شخصیتی همسران  پنج عامل شخصیت  طلاق  افراد عادی  الگوی ارتباطی خانواده  زوج‌های تهرانی  
چکیده زمینه و هدف: الگوهای ارتباطی ناکارآمد و ویژگی های شخصیتی می توانند سبب تعارض تکراری در بین زوج ها شوند. هدف از انجام این پژوهش مقایسه الگوهای ارتباطی خانواده و ویژگی های شخصیتی در زوجین متقاضی طلاق با افراد عادی بود.
روش و مواد: این پژوهش از نوع توصیفی با روش علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد عادی و متقاضی طلاق مراجعه کننده به دادگاه های خانواده شهر تهران در سال 1397 بود. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از افراد عادی و متقاضی طلاق بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه الگوهای ارتباطی و پرسشنامه ویژگی های شخصیتی به دست آمد و سپس با روش تحلیل واریانس یک راهه و چندراهه و نرم افزار SPSS-22 تحلیل شد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن مشارکت کنندگان در گروه عادی (2/8) 7/35 و گروه متقاضی طلاق (1/9) 6/36 سال بود. میانگین (انحراف معیار) نمره ارتباط سازنده متقابل در گروه افراد عادی، (5/5) 4/37 و بالاتر از گروه متقاضی طلاق، (4/4) 8/35 است (001/0 > P). میانگین (انحراف معیار) نمره اجتنابی متقابل در گروه افراد عادی، (7/3) 2/27 و پایین تر از گروه متقاضی طلاق، (8/6) 4/32 است (001/0 > P). میانگین (انحراف معیار) نمره توقع/کناره گیری در گروه افراد عادی، (6/4) 4/24 و پایین تر از گروه متقاضی طلاق، (9/5) 5/31 است (001/0 > P). در گروه متقاضی طلاق، نمرات مؤلفه های ویژگی های شخصیتی شامل روان نژندی (9/5) 1/35، برون گرایی (1/8) 7/37، باز بودن به تجربه (9/7) 8/38 به ترتیب بالاتر از روان نژندی (5/6) 4/30، برون گرایی (6/5) 2/31 و باز بودن به تجربه (4/6) 1/32 گروه عادی است (001/0 > P). همچنین مؤلفه های توافق جویی (2/9) 1/39 و وجدان گرایی (1/9) 3/41 در گروه عادی بالاتر از توافق جویی (1/7) 3/32 و وجدان گرایی (6/7) 4/34 در گروه متقاضی طلاق بود (001/0 > P).
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که در افراد متقاضی طلاق نسبت به افراد عادی، الگوهای ارتباطی اجتناب متقابل و
توقع/کناره گیری بیشتر، اما الگوی ارتباط سازنده متقابل کمتر بود. همچنین ویژگی های شخصیتی روان نژندی، برون گرایی و باز بودن به تجربه در افراد متقاضی طلاق بیشتر از افراد عادی و توافق جویی و وجدان گرایی در آنها کمتر بود.

کد مقاله 40592
تعداد بازدید 220

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397