• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مصرف رسانه‌های ارتباطی نوین و نگرش نسبت به رابطه با جنس مخالف (مورد مطالعه جوانان شهر بهبهان)
تعداد صفحات 27
نویسنده آرمان حیدری - سیروس احمدی - عبدالهادی دانشی - عاطفه مدبرنژاد
مشخصات نشریه  راهبرد اجتماعی فرهنگی - پژوهشكده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام - علمی پژوهشی سال 9 شماره 2 پیاپی 35
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 167-141
کلید واژه روابط دختر و پسر  اینترنت  دوستی دختر و پسر  جنس مخالف  انواع استفاده از اینترنت  مصرف رسانه‌ای  نگرش نسبت به روابط دختر و پسر  رابطه با جنس مخالف  چگونگی استفاده از اینترنت  رسانه‌های جمعی  نگرش جوانان  گرایش به جنس مخالف  رسانه‌های جدید  نگرش به دوستی اینترنتی  بهبهان (شهرستان)  روابط اینترنتی  دوستیابی اینترنتی  نگرش به ارتباط با جنس مخالف  
چکیده گسترش رسانه‏ های نوین با انتشار و ترویج نگرش و باورهای خاص در مورد رابطه دختر و پسر، زمینه بروز دغدغه‏ ها و وقوع مسائل فردی، اجتماعی و فرهنگی درخصوص کمیت و کیفیت رابطه این دو جنس را فراهم کرده است. اما اینکه این رسانه‌ها واقعا تا چه اندازه بر نگرش جوانان از نظر رابطه با جنس مخالف مؤثرند به‌صورت تجربی بررسی نشده است. مقاله حاضر حاصل تحقیقی بود که در سال 1394 با روش کمی و تکنیک پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با هدف بررسی تجربی این رابطه در نمونه‌ای 387 نفری از جوانان شهر بهبهان انجام شد. روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم به تفکیک جنسیت و ابزار تحلیل داده‌ها نرم‌افزار spss 22 برای انجام آزمون‌های تحلیل عامل اکتشافی، همبستگی و رگرسیون چندمتغیره بود. بر اساس یافته‌های تحقیق، دوست‌یابی اینترنتی، سرگرمی و استفاده تفریحی از ماهواره و استفاده تعاملی از موبایلِ همراه، بالاترین همبستگی مثبت و معنی‏ دار را با ابعاد رفتاری، شناختی و احساسی گرایش به رابطه با جنس مخالف داشته‌اند. بر اساس نتایج تحقیق، نه اینترنت، بلکه نوع استفاده از آن تعیین‌کننده میزان گرایش به رابطه با جنس مخالف بود. همچنین بعد سرگرمی تفریحی ماهواره و ابعادِ انفرادی و تعاملی استفاده از موبایل بیشترین همبستگی مثبت و معنی‏ دار را با گرایش به رابطه با جنس مخالف داشتند. در نهایت اینکه، میزان استفاده از رسانه‏ های نوین متفاوت، تأثیر یکسانی بر ابعاد احساسی، شناختی و رفتاریِ پاسخگویان نسبت به گرایش به رابطه با جنس مخالف نداشتند.

کد مقاله 40530
تعداد بازدید 179

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397