• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه طرحواره‌های ناسازگار اولیه در چهار گروه زوجین پیش، حین طلاق، مطلقه و عادی در شهر تهران 96-1395
تعداد صفحات 8
نویسنده مریم مرادی - محمدمسعود دیاریان
مشخصات نشریه  سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 392-385
کلید واژه تهران  طرحواره‌های ناسازگار اولیه  زوج‌های عادی  طرحواره‌های ناسازگار  طلاق  زوج‌های مطلقه  زوج‌های تهرانی  طرحواره‌های اولیه  زوجین حین طلاق  زوجین پیش از طلاق  
چکیده زمینه و هدف: طلاق فرایندی است که با تجربه بحران عاطفی هر دو زوج شروع می ­شود و با تلاش برای حل تعارض از طریق ورود به موقعیت جدید با نقش ­ها و سبک زندگی جدید خاتمه می­ یابد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه طرحواره ­های ناسازگار اولیه در چهار گروه زوجین پیش از طلاق، حین طلاق، مطلقه و عادی در شهر تهران سال 96-1395 بود.
روش و مواد: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه­ ای بود. جامعه آماری، شامل تمام زوجین پیش از طلاق، حین طلاق، مطلقه و عادی مراجعه­ کننده به دادگاه­ های خانواده شهر تهران در سال 96-1395 بودند. با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس 30 نفر در هر گروه انتخاب شدند. داده ­ها با استفاده از پرسشنامه طرحواره­ های ناسازگار اولیه جمع آوری و برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از تحلیل واریانس چندمتغیری و نرم­افزار SPSS-22 استفاده شده است.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن گروه پیش از طلاق (3/4) 1/33، گروه حین طلاق (4/5) 6/31، گروه مطلقه (9/5) 8/35 و گروه عادی (2/5) 7/34 سال بود. میانگین (انحراف معیار) مؤلفه­ های طرد و بریدگی (8/2) 3/36 (001/0 > P) و خود گردانی و عملکرد مختل (2/2) 8/15 (04/0 = P) در گروه پیش از طلاق بالاتر از سایر گروه­ ها بود. همچنین میانگین (انحراف معیار) دیگر جهت­ مندی (1/2) 1/12 (03/0 = P) و گوش به زنگی بیش از حد و بازداری (9/1) 4/9 (002/0 = P) در گروه عادی به طور معناداری پایین­ تر از سایر گروه­ ها بود اما نمرات مؤلفه محدودیت­ های مختل در چهار گروه زوجین پیش، حین طلاق، مطلقه و عادی با یکدیگر تفاوت نداشت.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد سه گروه زوجین پیش از طلاق، حین طلاق و مطلقه دارای طرحواره های ناسازگار بیشتری نسبت به زوجین عادی هستند.

کد مقاله 40529
تعداد بازدید 228

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397