عنوان
|
اثربخشی برنامه آموزش پیش از ازدواج بر اساس مدل لارسون بر باورهای محدودکننده نسبت به انتخاب همسر در دانشجویان |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
صغری استوار - چنگیز رحیمی - محبوبه فولادچنگ |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی خانواده - انجمن علمی روانشناسی خانواده شماره 1 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
156-147 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
همسرگزینی معیارهای انتخاب همسر تغییر نگرش دانشجویان دانشگاه شیراز نگرش به انتخاب همسر نگرش دانشجویان آموزش پيش از ازدواج باورهای محدودکننده نوع انتخاب همسر دانشگاه شیراز تغییر نگرش نسبت به انتخاب همسر مدل لارسون
|
چکیده
|
انتخاب فرد مناسب برای ازدواج یکی از پراسترسترین تصمیمات فرد در طول زندگی میباشد. اما متأسفانه زیربنای اساسی تلاش افراد در انتخاب فرد مناسب از باورها یا انتظارات غیر واقعی نشأت میگیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش پیش از ازدواج بر تغییر نگرش دانشجویان دانشگاه شیراز نسبت به نحوه انتخاب همسر بود. این تحقیق از نوع آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گر وه آزمایش و کنترل بود. 60 نفر (30 نفر زن و 30 نفر مرد) جهت نمونه، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پس از انتخاب تصادفی گروه های آزمایش و کنترل، ابتدا بر روی هر دو گروه پیش آزمون اجرا گردید. سپس مداخله آزمایشی بر روی گروه آزمایش اعمال گردید و پس از اتمام آن، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: پرسشنامه اولویت بخشی ملاک های همسرگزینی (PCSSI ) و مقیاس نگرش به نحوه انتخاب همسر (ARMSS). یافته ها نشان داد که بین آزمودنی های گروه آزمایش و گروه کنترل از نظر زیر مقیاس های عشق باوری، تجربه محوری، ایده آل گرایی، آسان بینی و خوش باوری تفاوت معنیداری وجود دارد ولی در زیر مقیاس متضادجویی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشده است. همچنین، بین آزمودنیهای گروه آزمایش و گروه کنترل از نظر ملاک های فرآیندی تفاوت معناداری مشاهده گردید. با توجه به یافته های پژوهش و اهمیت معیارها در استحکام خانواده، آموزش هایی در زمینه معیارهای انتخاب همسر ضروری به نظر می رسد. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که نتایج اینگونه تحقیقات در اختیار مراکز و سازمانهای مختلف مربوطه قرار گیرد تا آنها بتوانند بر اساس نتایج پژوهش، برنامهریزی مناسبی داشته باشند.
|