عنوان
|
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر تنظیم هیجان، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
فاطمه علی دوستی - فاطمه جنگی - شیرین شجاعی فر |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی خانواده - انجمن علمی روانشناسی خانواده شماره 1 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
80-69 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افسردگی افسردگی مادران اضطراب فرزند پسر تنظیم هیجانی مشهد والدین کودکان کم توان ذهنی کم توان ذهنی مادران کودکان کم توان ذهنی کودکان کم توان ذهنی اضطراب مادر آموزش تنظیم هیجان فنون گراس
|
چکیده
|
داشتن کودک کم توان ذهنی بر بهداشت روان خانواده، اثر بسزایی دارد و منجر به نگرانی و ایجاد مشکلات روانشناختی می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل (گراس) بر تنظیم هیجان، اضطراب و افسردگی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی مادران دارای فرزند پسر کمتوان ذهنی شهر مشهد در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بودند که از بین این افراد تعداد 30 نفر، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 2 ساعتی تحت آموزش تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل گراس قرار گرفتند؛ در حالی که افراد گروه کنترل طی این مدت هیچگونه مداخلهای را دریافت نکردند. همه آزمودنیها قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ)، پرسشنامه اضطراب و افسردگ بک (BAI و BDI-II) پاسخ دادند. نتایج این تحلیل ها نشان داد که نمرات تنظیم هیجانی، اضطراب و افسردگی آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون به طور معناداری پایین تر بود. از این یافته ها استنباط می شود که آموزش تنظیم هیجان، شیوه مناسبی برای بهبود تنظیم هیجانی و کاهش اضطراب و افسردگی در مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی است که میتواند به عنوان مداخله ای دارای شواهد تجربی در کلینکهای روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد.
|