• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل خطر پیمان شکنی در زوج‌های دارای تجربه خیانت زناشویی
تعداد صفحات 10
نویسنده ندا عطاپور - خدابخش احمدی نوده - محمدرضا فلسفی نژاد - آناهیتا خدابخشی‌ کولایی
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 4 پیاپی 17
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 40-31
زبان فارسی
کلید واژه روابط زناشویی  عوامل خطر  خیانت زناشویی  روابط خارج از ازدواج  همسران خیانت‌دیده  پیمان‌شکنی زناشویی  بی‌وفایی  بی‌وفایی زناشویی  خیانت  نظریه زمینه‌ای  خیانت خانوادگی  زوجین خیانتکار  زوجین مواجه شده با بی وفایی  زوجین آسیب‌دیده از خیانت  
چکیده هدف: امروزه پیمان‌شکنی در روابط زناشویی به‌صورت نگران کننده‌ای به یکی از آسیب‌های اجتماعی پنهان جامعه تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر مطالعه فرایند و شرایط بافتی پیمان‌شکنی در روابط زناشویی بود.
مواد و روش ها: این مطالعه به روش کیفی و با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل زوج‌های دارای تجربه پیمان‌شکنی در روابط زناشویی در سال 1397 بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند و معیار اشباع نظری، 32 نفر انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. اطلاعات به روش سیستماتیک در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند.
یافته‌ها: تحلیل محتوای اطلاعات به دست آمده از مصاحبه‌ها، منجر به شناسایی 10 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی شامل عوامل خطر در زندگی قبل از ازدواج فرد پیمان‌شکن (علل اجتماعی-محیطی قبل از ازدواج)، چگونگی آشنایی با همسر (آشنایی با همسر) و عوامل خطر بعد از ازدواج و در حین زندگی زناشویی (علل اجتماعی-محیطی بعد از ازدواج) در زمینه فرایند شکل‌گیری پیمان‌شکنی در روابط زناشویی و 18 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی شامل عوامل خطر درون‌فردی (عوامل فردی و شخصیتی)، عوامل خطر بین‌فردی (عوامل خانوادگی و اقتصادی) و عوامل خطر عمومی (فرهنگی و اجتماعی) در زمینه شرایط بافتی پیمان‌شکنی در روابط زناشویی شد.
نتیجه‌گیری: با وجود اینکه اکثر افراد، برآورده نـشدن توقعات ازدواج و عدم ارضای نیازهای عاطفی-جنسی در روابط زناشـویی را دلیـل اصـلی پیمان‌شکنی می‌دانستند، اما نباید از تأثیر نگرش‌ها و ویژگی‌هـای فـردی، عوامـل کـلان اجتماعی و تسهیل‌کننده در این زمینه غافل ماند. در واقع، پیمان‌شکنی معلـول چنـد علیتـی است که فرایند شکل‌گیری آن قبل از ازدواج شروع و عوامل فردی، خانوادگی-زناشویی و اجتماعی در بروز آن تأثیرگذار است.

کد مقاله 40460
تعداد بازدید 138

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397