• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل پیش بینی مهارت‌های اجتماعی در نوجوانان تک فرزند بر اساس سبک‌های مقابله با توجه به نقش میانجی هوش اخلاقی
تعداد صفحات 8
نویسنده آزاده ملک زاده - هومن نامور - فرهاد جمهری
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 4 پیاپی 17
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 30-23
زبان فارسی
کلید واژه نوجوانان تهرانی  راهبردهای مقابله‌ای  تهران  سبک مقابله هیجان‌ مدار  شیوه مقابله اجتناب‌مدار  مهارت‌های اجتماعی  سبک مقابله مسئله‌مدار  هوش اخلاقی  تک‌ فرزندی  مهارت‌های اجتماعی فرزندان  تک فرزندان  نوجوان تک فرزند  
چکیده هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل پیش‌بینی مهارت‌های اجتماعی در نوجوانان تک‌فرزند بر اساس سبک‌های مقابله با توجه به نقش میانجی هوش اخلاقی بود.
مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی همبستگی از نوع پیش‌بینی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان 16-19 ساله متولد شده در خانواده‌های تک‌فرزند شهر تهران بود. گروه نمونه براساس فرمول کلاین از 345 نفر از نوجوانان 16 تا 19 ساله شهر تهران در مناطق 1، 2 و 3 آموزش‌وپرورش در سال 1398 تشکیل شد که با روش نمونه‌گیری قضاوتی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی نوجوانان ایندربیتزن و فوستر (TISS)، حاوی 39 عبارت، پرسشنامه مقابله با شرایط پر استرس کالزبیک - فرم کوتاه (CISS-21) دارای 48 عبارت و پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل، دارای 40 عبارت بود. از برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد اثر غیرمستقیم هر سه سبک مقابله مساله‌مدار (25/0)، هیجان‌مدار (10/0)، و اجتنابی (11/0-) بر مهارت‌های اجتماعی معنادار بود که از طریق میانجی‌گری هوش اخلاقی صورت می‌گیرد. اثر مستقیم متغیر درون­زای هوش اخلاقی نیز بر مهارت‌های اجتماعی (55/0) هم در سطح 01/0 معنادار به دست آمد. میزان واریانس تبیین‌شده مهارت‌های اجتماعی توسط سبک‌های مقابله و هوش اخلاقی برابر با 31 درصد است.
نتیجه‌گیری: بنابراین هوش اخلاقی از طریق سبک هر یک از سه سبک مقابله‌ با شرایط پراسترس می‌تواند بر مهارت‌های اجتماعی نوجوانان تک‌فرزند تاثیرگذار باشد و این نکته‌ای اهمیت آموزش و ارتقای هوش اخلاقی را در افزایش مهارت‌های زندگی اجتماعی این نوجوانان نشان می‌دهد.

کد مقاله 40459
تعداد بازدید 117

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397