• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه ویژگی‌های روانی والدین خویشاوند و غیرخویشاوند دارای بیش از یک فرزند با نیازهای ویژه
تعداد صفحات 10
نویسنده رمضانعلی گلچویی فیروزجاه - غلامعلی افروز - کامبیز کامکاری
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 3 پیاپی 24
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 313-304
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  ویژگی‌های روانی  کیفیت زندگی والدین  رضایت زناشویی والدین  کیفیت زندگی  کودکان با نیازهای خاص  مازندران  والدین خویشاوند  والدین غیر خویشاوند  
چکیده زمینه و هدف: حضور کودک با نیازهای ویژه برای والدین و دیگر اعضای خانواده تنش هایی را به همراه دارد، بر کارکرد خانوادگی و روابط والدین با یکدیگر تأثیر منفی به جا میگذارد، و خانواده را در معرض پیامدهای منفی روانشناختی قرار می دهد. با توجه به اینکه فراوانی ازدواج های خویشاوندی در والدین این کودکان بالاتر از حد معمول است، از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانی والدین خویشاوند و غیرخویشاوند دارای بیش از یک فرزند با نیازهای ویژه، انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر روش، پس رویدادی بود. جامعه آماری شامل تمامی والدین خویشاوند و غیرخویشاوند دارای بیش از یک فرزند با نیازهای ویژه استان مازندران در سال 1576 به تعداد 050 خانواده بوده است که نمونه ای شامل 130 خانواده (93 خویشاوند و 93 غیرخویشاوند ) از بین آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بررسی ویژگی های زیستی، شناختی، روانی، و اجتماعی والدین (افروز 1595 ) بود که از طریق مصاحبه با والدین تکمیل شد. از مدل آماری مجذور کای و آزمون t دو گروه مستقل برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمون مجذور کای نشان داد بین رضایتمندی زناشویی در والدین خویشاوند و غیرخویشاوند، تفاوت معناداری وجود دارد (03/0 ˂ p). همچنین نتایج آزمون t نشان داد بین میزان آمادگی مادر برای بارداری و همراهی والدین در فرزندآوری، تفاوت معناداری وجود ندارد (p < 0/03).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش حضور کودکان با نیازهای ویژه در خانواده بر کیفیت زندگی و رضایتمندی زناشویی والدین تأثیرمنفی به دنبال دارد؛ بنابراین شناسایی نیازهای این خانواده ها و حمایت روانی و اجتماعی از آنها بسیار ضروری است و همچنین پیشگیری از تولد کودکان ناخواسته باید به عنوان یکی از محورهای مهم آموزش والدین مورد تأکید قرار گیرد.

کد مقاله 40457
تعداد بازدید 175

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397