• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل تبیینی دلبستگی ‌به خدا و والدین با کیفیت زندگی دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست با واسطه گری شفقت به خود
تعداد صفحات 16
نویسنده مریم صارم پور - باقر غباری بناب - فریبرز باقری
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 3 پیاپی 24
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 263-248
کلید واژه بی‌سرپرست  تهران  کیفیت زندگی دختران  دختران بی‌سرپرست  کیفیت زندگی  بدسرپرست  دلبستگی به والدین  دلبستگی به خدا  شفقت خود  دختران بدسرپرست  
چکیده زمینه و هدف: کیفیت زندگی به عنوان یک مفهوم حیاتی و تاثیرگذار در زندگی افراد از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است و شواهد پژوهشی حاکی از آن است که این سازه تحت تاثیر متغیرهای مختلفی قرار دارد. از آن جا که در مورد تبیین نقش متغیرهای تاثیرگذار بر کیفیت زندگی از جمله دلبستگی به والدین، دلبستگی به خدا، و شفقت ‎به‎ خود توافق روشنی وجود ندارد؛ این پژوهش با هدف بررسی الگوی روابط بین دلبستگی به خدا، دلبستگی به والدین، شفقت به ‎خود، و کیفیت زندگی در دختران بی‎سرپرست و بد‎سرپرست تهران انجام شد.
روش: روش پژوهش همبستگی، از نوع مدل‎یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دختران بی سرپرست و بدسرپرست ۱۹- ۹ ساله ای بود که در سال ۱۳۹۸ در مراکز نگهداری شبانه روزی سازمان بهزیستی استان تهران، تحت مراقبت بودند. نمونه مورد مطالعه شامل ۲۴۱ نفر از جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونه‎ گیری تصادفی ساده ‎انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه‎های کیفیت زندگی سازمان سلامت جهانی (۱۹۹۶)، دلبستگی به خدا در اسلام (غباری بناب و حدادی کوهسار، ۱۳۹۰)، دلبستگی به والدین و همسالان (آرمسدن و گرینبرگ، ۱۹۸۷)، و مقیاس شفقت ‎به ‎خود (نف، ۲۰۰۳) استفاده شد. برای بررسی روابط ساختاری بین متغیرها از نرم‎افزار AMOS استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که تاثیر مستقیم دلبستگی به والدین و شفقت به خود بر کیفیت زندگی به ترتیب با مقادیر (۰۰۱/۰ p < ، ۵۶/۰ = β ) و ( ۰۰۱/۰ p < ، ۵۲/۰ = β )، مثبت و معنادار است. تاثیر مستقیم دلبستگی به خدا بر کیفیت زندگی معنادار نبود ( ۰۵/۰ p > ، ۰۳/۰ = β )، اما دلبستگی به خدا و دلبستگی به والدین از طریق متغیر میانجی شفقت به ‎خود بر کیفیت زندگی به ترتیب با مقادیر ( ۰۰۱/۰ p < ، ۲۹/۰ = β ) و ( ۰۰۱/۰ p < ، ۳۴/۰ = β ) تاثیر مثبت و معناداری دارند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که شفقت به ‎خود می‏ تواند نقش واسطه‏ ای در رابطه بین دلبستگی به خدا و دلبستگی به والدین و کیفیت زندگی ایفا کند. استلزام های نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

کد مقاله 40456
تعداد بازدید 195

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397