• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان همبستگی بین تعارض کار خانواده و شادکامی در کادر پرستاری بیمارستان منتخب تأمین اجتماعی شهر تهران
تعداد صفحات 11
نویسنده کتایون خوشنودیان - کیان نوروزی - ابوالفضل ره‌گوی
مشخصات نشریه  مديريت ارتقاي سلامت شماره 6 پیاپی 46
تاریخ انتشار آذر و دی - 1399
محدوده صفحات 47-37
کلید واژه شادکامی  تعارض کار خانواده  تهران  پرستاری  
چکیده مقدمه: پرستاری از جمله مشاغلی است که با مشکلات و عوامل تنش زای فراوانی در محیط کار و خانواده همراه است. هدف از انجام این پژوهش تعیین همبستگی بین تعارض کار خانواده و شادکامی در کادر پرستاری بیمارستان منتخب تامین اجتماعی می‌باشد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کادر پرستاری شاغل در یک بیمارستان منتخب تامین اجتماعی بود. 210 تن از کادر پرستاری با روش غیر تصادفی و سهمیه ای انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس تعارض کار خانواده (Work-Family Conflict Scale) (WFCS) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (Oxford Happiness Questionnaire) (OHQ) که دارای روایی و پایایی تایید شده در مطالعات قبلی بود، استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد.
یافته ها: میانگین نمره های تعارض کار خانواده و شادکامی به ترتیب 89/39 و 62/118 گزارش شد. 6/52 درصد از کادر پرستاری شرکت کننده در پژوهش دارای تعارض زیاد بین کار و خانواده خود هستند. همبستگی شادکامی با متغیر تعارض خانواده کار معنادار و معکوس بود اما با متغیر تعارض کار خانواده معنادار نبود (P < 0/05).
نتیجه گیری: با توجه به همبستگی معنادار شادکامی با تعارض کار خانواده، تمرکز بیشتر بر کادر درمان بیمارستان‌ها و ایجاد محیط حمایتی مناسب جهت تقویت شادکامی توصیه می شود.

کد مقاله 40443
تعداد بازدید 168

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397