• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان فراتشخیصی یکپارچه بر ابرازگری هیجانی و ترس از صمیمیت در فرزندان طلاق
تعداد صفحات 13
نویسنده سعید سلیمانی - آزیتا امیرفخرایی - کرامت کرامتی - عبدالوهاب سماوی
مشخصات نشریه  مديريت ارتقاي سلامت شماره 6 پیاپی 46
تاریخ انتشار آذر و دی - 1399
محدوده صفحات 95-83
کلید واژه بندرعباس (شهرستان)  ابرازگری هیجانی  ترس  هیجان  طلاق  فرزندان خانواده‌های طلاق  ترس از صمیمیت  رویکرد شناختی رفتاری  درمان فراتشخیصی  فرزندان نوجوان  درمان فراتشخیصی یکپارچه  
چکیده مقدمه: طلاق، فرزندان نوجوان را با بحران‌های شدید جسمانی، هیجانی و اجتماعی مواجه می‌سازد. از روش‌های کاهش مشکلات مرتبط به سلامت می‌توان به درمان‌های شناختی رفتاری و فراتشخیصی یکپارچه اشاره کرد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان فراتشخیصی یکپارچه بر ابرازگری هیجانی و ترس از صمیمیت در فرزندان طلاق انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش فرزندان طلاق مراجعه‌کننده به کلینیک‌های خدمات روانشناختی شهر بندرعباس در سال 1398 بودند. تعداد 51 تن با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 17 تن) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم جمعیت‌شناختی، پرسشنامه ابرازگری هیجانی (Emotional Expression Questionnaire) و مقیاس ترس از صمیمیت دسکاتنر و ثلن (Descutner & Thelen Fear of Intimacy Scale) بودند. گروه‌های مداخله به‌ترتیب 10 جلسه 70 دقیقه‌ای (هفته‌ای یک جلسه) با روش‌های درمان شناختی رفتاری و درمان فراتشخیصی یکپارچه آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده‌ها در نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 19 تحلیل شد.
یافته‌ها: درمان شناختی رفتاری و درمان فراتشخیصی یکپارچه در مقایسه با گروه کنترل باعث افزایش ابرازگری هیجانی و کاهش ترس از صمیمیت در فرزندان طلاق شدند ( 05/0 P ).
نتیجه ‌گیری: هر دو روش درمان شناختی رفتاری و درمان فراتشخیصی یکپارچه در بهبود ویژگی‌های مرتبط با سلامت هیجانی به‌ویژه افزایش ابرازگری هیجانی و کاهش ترس از صمیمیت فرزندان طلاق موثر بودند. بنابراین، متخصصان سلامت و درمانگران می‌توانند از روش‌های فوق برای افزایش ابرازگری هیجانی و کاهش ترس از صمیمیت استفاده کنند.

کد مقاله 40442
تعداد بازدید 143

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397