• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر نور روز در فضاهای مسکونی بر افسردگی زنان خانه‌دار (نمونه مطالعاتی: مجتمع‌های مسکونی مسکن مهر شهر خرم آباد)
تعداد صفحات 14
نویسنده بهزاد وثیق - عطالله یاری کیا
مشخصات نشریه  اندیشه معماری - دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین سال 5 پیاپی 9
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1400
محدوده صفحات 310-297
زبان فارسی
کلید واژه زنان خانه‌دار  افسردگی  افسردگی زنان  خرم آباد (شهرستان)  سلامت روانی زنان  مجتمع‌های مسکونی  سلامت روانی  فضاهای مسکونی  آپارتمان نشینی  نور  واحد مسکونی  معماری مسکونی  خانه مسکونی  خانه‌های مسکونی معاصر  معماری معاصر  معماری خانه‌ها  فضاهای ساختمانی  ابنیه مسکونی  ساختمان مسکونی  نور روز  
چکیده بیان مساله: امروزه، آسیب‌های محیطی ناشی از زندگی روزمره در محیط‌های بسته مانند خانه‌های مسکونی و آپارتمان‌ها، سبب شده تا توجه به عوامل فیزیکی و طبیعی خارج و داخل ساختمان، بیش‌ازپیش اهمیت پیدا کند. به عبارتی اثر عوامل فیزیکی و طبیعی بر ذهن و شادابی روحی انسان در محیط‌های بسته کاملاً به نحوه استفاده از عوامل طبیعی برمی‌گردد. یکی از مهم‌ترین این عوامل نور طبیعی روز و نیز شاخص‌ترین حس‌های ادراکی در تعامل با محیط و قرارگاه فیزیکی، بینایی است که در انتقال احساسات محیطی به مغز نقش دارد. در این انتقال، نقش نور از اهمیت بسزایی برخوردار است. کمبود نور باعث اختلال افسردگی در زنانی می‌شود که در کمتر در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند.
سؤال تحقیق: ویژگی‌های معماری به‌خصوص نوع نورگیری مجتمع‌های مسکونی چه تأثیری بر میزان افسردگی زنان خانه‌دار ساکن در این بناها دارد؟
اهداف تحقیق: هدف از این پژوهش اهمیت و تأثیر نور طبیعی آفتاب محیط مسکونی بر زنان خانه‌دار به‌عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار در رابطه با افسردگی می‌باشد. در این مقاله سعی شده که اهمیت نور طبیعی در معماری و ایجاد فضای مطلوب و شایسته انسانی جهت ارتقاء کیفیت زندگی انسان بیان شود.
روش تحقیق: مطالعه حاضر به روش علّی- مقایسه‌ای انجام پذیرفته است. گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و پیمایش مبتنی بر استفاده از پرسشنامه افسردگی بک BDI–II و به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس بر اساس فرض مقاله مبنی بر رابطه میان نورگیری محیط مسکونی با افسردگی زنان خانه‌دار ساکن در آن، بر روی 60 نفر از زنان ساکن در مجتمع‌های مسکونی مسکن مهر شهر خرم‌آباد در دو گروه 30 نفری، با دو میزان معین آفتاب‌گیری در منزل مسکونی اجرا شده است.
مهم‌ترین یافته‌ها و نتیجه‌گیری تحقیق: نتایج نشان می‌دهد در این مجتمع‌ها توجهی به اثر متغیرهای عمق فضا، فاصله بین توده‌ها و جهت‌گیری آن و بالتبع میزان نور روز در فضا نشده است. نتایج به‌دست‌آمده از روش آماری استنباطی T استودنت حاکی از صحت و قبول فرض بوده و چنین استنباط می‌شود که بین میزان نورگیری منزل مسکونی با افسردگی زنان خانه‌دار ساکن در آن‌ها رابطه معنادار وجود دارد.

کد مقاله 40327
تعداد بازدید 195

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397