• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش غنی سازی روابط زوجین بر اساس نظریه انتخاب بر تحمل پریشانی زنان رهاشده از مصرف مواد مخدر
تعداد صفحات 16
نویسنده الهام قاجاری - حسن توزنده جانی - حمید نجات
مشخصات نشریه  افق دانش - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 90
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 331-316
کلید واژه اعتیاد  روابط زوجین  اعتیاد زنان  معتاد  مواد مخدر  نظریه انتخاب  غنی‌سازی ارتباط  مصرف کنندگان مواد مخدر  سوء مصرف مواد   تحمل پریشانی  ترک اعتیاد  معتادان موفق به ترک اعتیاد  غنی‌سازی روابط زوجین  
چکیده اهداف: تصور اکثر افراد جامعه این است که سوء مصرف مواد پدیده ای مردانه است؛ در حالی که زنان همپای مردان در این ورطه پیش می روند؛ به طوری که آمارها از افزایش تعداد زنان مبتلا خبر می دهند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی غنی سازی روابط زوجین بر تحمل پریشانی زنان رهاشده از مصرف مواد مخدر انجام شد.
مواد و روش ها این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل است. ابتدا از بین زنان رهاشده از مصرف مواد چهل نفر انتخاب و به طور تصادفی بیست نفر در گروه آزمایش و بیست نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. سپس آزمودنی ها با آزمون تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005 ) مورد سنجش قرار گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایش در جلسات غنی سازی روابط زوجین بر اساس نظریه انتخاب دوبا، گراهام، بریتزم و میناترا ( 2009 ) شرکت کردند و آزمودنی های گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. بعد از سه ماه آزمون پیگیری گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل واریانس چند متغیره با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. تحلیل های فوق با کمک نرم افزار انجام گرفت.
یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که بین میانگین پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری نمرات مقیاس های تحمل پریشانی گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. 05/P < 0. میانگین تحمل پریشانی در گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون از 34/533 به 42/80 در مرحله پس آزمون افزایش یافته است و در مرحله پیگیری میانگین به 42/533 رسیده است. همچنین معنادار بودن تعامل میان مراحل با گروه آزمایش در متغیر مذکور، حاکی از آن است که در مراحل پس آزمون و پیگیری، میانگین گروه آزمایش به طور معنی داری بالاتر از گروه کنترل است.
نتیجه گیری: آموزش غنی سازی روابط زوجین بر اساس نظریه انتخاب با تأکید بر کنترل درونی، مسئولیت پذیری، ارزیابی رفتار از جهت درست یا نادرست بودن، داوری کردن در مورد رفتار خود و خودکنترلی و ایجاد رابطه می تواند در افزایش تحمل پریشانی زنان رهاشده از مصرف مواد مخدر مؤثر باشد.

کد مقاله 40300
تعداد بازدید 145

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397