• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین سبک زندگی اسلامی و سلامت روان دانشجویان بر اساس وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده
تعداد صفحات 7
نویسنده سجاد یاریان - نازنین فاطمه عامری
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1398
محدوده صفحات 27-21
کلید واژه فقر خانواده  وضعیت اقتصادی  سبک زندگی  نوع شغل  وضعیت اجتماعی  فقر  وضعیت اجتماعی خانواده  سلامت روانی  میزان درآمد  سبک زندگی اسلامی  وضعیت اقتصادی خانواده  دانشگاه علوم پزشکی ایران  
چکیده اهداف: با وجود پیشرفت جوامع در عصر حاضر، هنوز هم نابرابری طبقاتی و فقر به عنوان چالش اصلی زندگی بسیاری از افراد در سراسر جهان محسوب می‌شود. هدف پژوهش حاضر تبیین سبک زندگی اسلامی و سلامت روان دانشجویان بر اساس وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده بود.
ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی تعداد 180 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سبک زندگی اسلامی (ILST)، سلامت عمومی (GHQ-28) و وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده (SES) استفاده شد. داده‌های پژوهش نیز از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی به روش گام‌به‌گام در نرم‌افزار SPSS 24 تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته‌ها: بین میزان درآمد و سطح تحصیلات با سبک زندگی اسلامی رابطه منفی و معنادار (۰/۰۱ < P) و بین نوع شغل خانواده با سبک زندگی اسلامی دانشجویان نیز رابطه منفی و معنا دار وجود داشت (۰/۰۵ < P)؛ اما بین میزان تراکم خانواده و سبک زندگی اسلامی رابطه معناداری مشاهده نشد (۰/۰۵ > P). از سوی دیگر، بین میزان درآمد، سطح تحصیلات و نوع شغل خانواده با سلامت روان دانشجویان رابطه مثبت معنادار وجود داشت (۰/۰۱ < P)؛ اما بین تراکم خانواده و سلامت روان دانشجویان رابطه منفی معنادار مشاهده گردید (۰/۰۵ < P). همچنین از بین ابعاد وضعیت اقتصادی خانواده، میزان درآمد قادر به پیش بینی سبک زندگی اسلامی بود و میزان درآمد و نوع شغل نیز قادر به پیش بینی سلامت روان دانشجویان بودند (۰/۰۰۰۱ < P).
نتیجه گیری: میزان درآمد و نوع شغل می توانند سبک زندگی اسلامی و سلامت روان دانشجویان را پیش بینی نمایند.

کد مقاله 40212
تعداد بازدید 124

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397