• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تفسیر موانع قانونی اشتغال زوجه در خانواده سلامت بنیان با نظر به مفاهیم قرآنی
تعداد صفحات 8
نویسنده فاطمه قدرتی
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1398
محدوده صفحات 20-13
کلید واژه قرآن  اشتغال زنان  ماده 1117 قانون مدنی  آیات قرآن  سلامت خانواده  اشتغال زنان در قوانین ایران  اشتغال زن در حقوق ایران  مبانی قرآنی  مفاهیم قرآنی  سلامت معنوی  اشتغال زوجه  حق اشتغال  حدود اختیار شوهر  اختیارات زوج  موانع قانونی  خانواده سلامت بنیان  محدودیت در اشتغال زوجه  سلامت مادی  
چکیده در برخی قوانین مربوط به حقوق و تکالیف زوجین مواردی از ابهام، اجمال، دیده می­ شود، از آن جمله مقررات مربوط به حق اشتغال زوجه و محدودیت­ های آن در ماده 1117 قانون مدنی است که به موجب آن زوج حق دارد در شرایطی که اشتغال زوجه منافی مصالح و سلامت مادی و معنوی خانواده باشد از اشتغال زن جلوگیری نماید.
در تبیین ملاک های سلامت مادی و معنوی خانواده برای تعیین مرزهای اختیارات زوج نسبت به اصل اشتغال زوجه عموما به آیات و روایاتی استناد شده است که نوع تفسیر ارائه شده از آنها باعث اختلاف در حدود اختیارات زوج برای اعمال محدودیت در اشتغال زوجه شده است. از طرفی با توجه به اینکه در قانون نیز ضابطه روشنی در تشخیص مشاغل منافی سلامت خانواده ارائه نشده. لزوم بازنگری مبانی قرآنی این بحث احساس می شود.
در این نوشتار با استناد به آیات قرآن ضمن ارائه مبانی قرآنی اختیارات زوج در اعمال محدودیت، 1ـ حق بهره مندی از رابطه همسری، 2ـ حرج زوج در اثر اشتغال زوجه و 3ـ ضررهای جسمانی و روانی زوج را سه عامل مهم محدود کننده برای زنان دانسته است و بر اساس آن سعی شده است تا تفسیر و تبیین مناسبی از موارد قانون مدنی و نیز قانون اساسی ارائه گردد.

کد مقاله 40211
تعداد بازدید 112

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397