• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش باورهای معنوی مذهبی همسان زوج در سلامت زناشویی با میانجیگری رابطه سازنده، عشق و تعهد
تعداد صفحات 7
نویسنده هادی سلیمی - موسی جاودان - اقبال زارعی - سمانه نجارپوریان
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 5
تاریخ انتشار زمستان - 1398
محدوده صفحات 7-1
کلید واژه روابط زناشویی  رضایت زناشویی  عشق  بندرعباس (شهرستان)  باورهای مذهبی  مذهب  معنویت  تعهد  باورهای معنوی  سلامت زناشویی  جاذبه‌های زناشویی  رابطه سازنده  
چکیده اهداف: باورهای معنوی مذهبی می‌تواند به دلیل هنجارها و گفتمان‌هایی که ایجاد می‌کند زندگی زناشویی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. ازاین‌رو مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش باورهای معنوی مذهبی همسان زوج در سلامت زناشویی و با نقش واسطه‌ای ارتباط سازنده، عشق و تعهد انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش مطالعه حاضر توصیفی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد متأهل شهر بندرعباس در سال 98 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 310 نفر از افراد بود که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته جاذبه‌های زناشویی (MAQ) و شاخص رضایت زناشویی (IMS) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها از طریق همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر و نرم‌افزار SPSS-22 و برنامه ماکرو ساخته پریچر و هایز مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که باورهای معنوی مذهبی همسان، ارتباط سازنده، عشق و تعهد می‌توانند 75/4 درصد از واریانس سلامت زناشویی را تبیین کنند. باورهای معنوی مذهبی همسان می‌تواند 17/9 درصد از واریانس ارتباط سازنده و نیز 25/1 درصد از واریانس عشق را تبیین کند؛ اما توان پیش‌بینی تعهد را نداشت. همچنین نتایج اثرات غیرمستقیم نشان داد که باورهای معنوی مذهبی همسان از طریق ارتباط سازنده 11/3- درصد و از طریق عشق 4/4- درصد به‌صورت غیرمستقیم بر روی عدم سلامت زناشویی اثر دارد.
نتیجه‌گیری: رابطه زناشویی می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر باورهای معنوی مذهبی زوج باشد. معنویت و مذهب می‌توانند با تقویت رابطه بین زوج و نیز افزایش عشق و دوستی بین آن‌ها موجب افزایش سلامت زناشویی شوند. نتایج این پژوهش می‌تواند دستاوردی در جهت اجرای مداخلات معنوی مذهبی در حیطه زوج باشد.

کد مقاله 40205
تعداد بازدید 120

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397